Om kort tid vil avkjøringen til Johan Tillers vei på E6 bli stengt som følge av anleggsarbeidene med det nye Hårstadkrysset på Heimdalsmyra. Samtidig er det helt i det blå om denne avkjøringsmuligheten til Heimdal blir åpnet igjen.

Avkjøringen fjernes i forbindelse med byggingen av ny E6. Foto: terje svaan

Mangler penger

Miljøpakken bygger nå to nye tverrforbindelser i Heimdal og Tiller-området. Hårstadkrysset skal gå fra Tiller til ny E6 ved forbrenningsanlegget.

Rundkjøringa til venstre, skulle opprinnelig planlagt ha avkjøringsfelt mot Heimdal. Foto: STATENS VEGVESEN

Samtidig bygges det ny forbindelse mellom Industrivegen og Heimdalsvegen.

Veien skal gå fra rundkjøringa ved Kattemsskogen opp mot det gamle Adressa-bygget. Foto: MULTICONSULT/TRONDHEIM KOMMUNE

Målet er at de to veibitene skal møtes, men pengemangel gjør at parsellen i Johan Tillers vei, noen hundre meter mellom Industrivegen og E6, ikke kan oppgraderes.

- Det er ikke nok penger i trinn to av miljøpakken, til å fullføre prosjektet, sier Henning Lervåg, leder for sekretariatet i Miljøpakken.

For dårlig standard

Johan Tillers vei er en smal gate med 30-sone.

Boliggata er ikke dimensjonert for økt trafikk. Foto: terje svaan

Vurderingen som er gjort er at den ikke har kapasitet til å håndtere all trafikken til og fra Heimdal. Det er en boliggate, ikke bygd for mer trafikk enn den har i dag.

Først når det blir bygd en miljøtunnel mellom Hårstadkrysset og Industrivegen vil det være mulig å etablere en sammenhengende forbindelse mellom rundkjøringa ved Kattemsskogen og Tiller. Så langt er miljøtunnelen skjøvet frem i tid.

Beregninger viser at hvis veiprosjektet fullføres vil om lag 10 000 kjøretøy benytte denne daglig.

Flere bydeler er berørt

Opprinnelig lå planene for miljøtunnel inne i miljøpakkens trinn én, men kostnadsøkninger på andre veiprosjekt førte til at denne og brundalsforbindelsen ble kuttet.

- Til sommeren skal vi få en avklaring av hovedrammene i trinn tre av Miljøpakken. Hvis vi holder fast på at bompengeinnkrevingen ikke skal gå lenger frem enn til april 2025, finnes det ikke midler til ytterligere prosjekter, sier Lervåg.

I så fall er det helt usikker når eller om det blir bygd miljøtunnel på Heimdal, eller ny forbindelse mot Brundalen.