Bystyret behandlet spørsmålet torsdag kveld. Rådmannen hadde foreslått at det innføres betaling på den kommunale ladestasjonen i Munkegata fra nyttår. Rådmannen vil også innføre tilsvarende betalingsordninger i Ravnkloa, i Edvard Griegs gate ved St. Olavs Hospital på Øya og i Søbstadveien i Heimdal sentrum i løpet av neste år.

LES OGSÅ (PLUSS): Vender tommelen ned for avgift på lading

For dyrt å lade

KrFs Geirmund Lykke mente opplegget til rådmannen blir så dyrt at ingen kommer til å bruke ladestasjonene.

- Ladestasjoner med betaling gir en strømpris på 15 kroner pr kilowatt time. Hjemme kan folk lade for en krone. Driftskostnadene og investeringene er så høye at ingen kommer til å bruke dem. Det er riktig at vi må ta betalt for lading av elbiler i fremtiden, men prisen må stå i forhold til varens verdi. Derfor bør vi si nei nå, og heller se på saken på nytt når det i 2017 vil bli mulig å ta betaling for parkering for elbiler i Trondheim. Da kan det innføres to prissystemer på parkering. En for de som lader og en for de som ikke lader, sa Lykke da bystyret behandlet saken torsdag kveld.

Bystyrets flertall stemte for et felles forslag fra KrF, V, Ap, SV, Sp, MDG der det heter at Bystyret avventer iverksetting av brukerbetaling for lading av elbil på kommunalt eide ladestasjoner, og ber rådmannen se dette i sammenheng med varslet lokal vedtaksmyndighet vedrørende betaling for elbiler på kommunal gateparkering.

Lite offensivt

Høyres Stine Hostad mener flertallet er for lite offensiv i sin plan for elbilene i Trondheim. Høyre fremmet et alternativ forslag som la opp til at bystyret vedtar at oppgradering til smartsystem på alle Trondheim kommunes ladestasjoner for elbil skal være klart til brukerbetaling etableres i 2017.

- Det er for defensiv politikk å ikke legge opp til et ladesystem som finansieres gjennom selvkost med en gang. Det handler om å bygge ut en infrastruktur og da er selvkostprinsippet måten å gjøre det på.  Det er ikke alle elbilister som kan stikke hjem til Byåsen for å lade bilen. Vi må tenke oss at folk kjører elbiler fra andre kommuner, og har behov for å lade bilen sin i Midtbyen før de kjører hjem igjen. Jo flere elbiler som bruker laderne til selvkost, jo billigere vil det bli. Det kommer flere elbiler i fremtiden, og da trengs det et betalingssystem for lading, sa Hostad.

I voteringen i bystyret stemte Høyre, Frp og Pensjonistpartiet for rådmannens innstilling om å innføre brukerbetaling nå. Flertallet går imidlertid inn for at en slik brukerbetaling innføres i forbindelse med eventuell parkeringsavgift for elbiler fra 2017.

LES OGSÅ (PLUSS): - For tidlig å kreve betaling