– Det var nok ingen som forsto hva det var som lå der da vi så de første bildene, sier John Kjeken, mastergradsstudent ved NTNU.

Han jobber med en mastergrad der han utforsker dypvannsdeponiet ytterst i Trondheimsfjorden. Deponiet ble på slutten av 40-tallet brukt til å dumpe blant annet eksplosiver som lå igjen etter krigen. På tidlige bilder av havbunnen hadde de sett et stort rektangel uten helt å vite hva det var, men selv ikke da den fjernstyrte undervannsbåten tok en nærmere titt gikk det helt opp for dem med en gang.

Saken ble først omtalt av forskningsmagasinet Gemini.

– Vi kom inn til den ganske lavt ettersom det egentlig er bunnen vi ser på. Det første vi så var hjulet og fronten, og ettersom vi ser etter ting som er senket der rett etter krigen hadde vi mange rare ideer om hva dette kunne være. Det tok litt tid før vi skjønte at dette var en buss.

Fosen Trafikklag

Nå jobber prøver de av nysgjerrighet å finne ut hva for en buss det er, og hvordan den havnet der.

– Han som kontrollerte undervannsbåten har undersøkt litt og mener det er større versjon av en buss som heter DASTB160. I tillegg er det en logo på bussen som jeg er ganske sikker på at hører til Fosen Trafikklag, sier Kjeken.

– Den eneste måten en buss kan komme seg dit på er om den blir kjørt ut med båt og senket. Det går ikke an å være så uforsiktig som sjåfør, eller kjøre så fort, at en buss som kjører av veien kan havne der, sier Geir Johnsen, professor ved NTNU og veilederen til Kjeken.

Han var en av dem som var med Kjeken ut på Trondheimsfjorden med NTNU sitt forskningsskip Gunnerus da de kom over bussen.

Bomber og miner

– Overraskelsen var i hvert fall stor da vi oppdaget at det var en buss som lå der.

Dypvannsdeponiet er i den dypeste delen av Trondheimsfjorden, og dybden ligger rundt 610 meter.

– Vi var jo egentlig der for å se på de rundt 900 bombene og minene fra andre verdenskrig som ligger der til masteroppgaven til Kjeken. Den går ut på å finne ut hvordan deponiet påvirker sjøbunnen og livet der, fortsetter Johnsen.

– De begynner jo å ruste nå, så de kan slippe ut både farlige kjemikalier og sprengstoff. På den andre siden fungerer de også som et kunstig korallrev ettersom det bare er sand og leire der. Det som er dumpet blir fremmedlegemer som det kan vokse koraller på.

En kan såvidt skimte logoen til Fosen Trafikklag på et av bildene fra den fjernstyrte undervannsdronen. Foto: NTNU/AUR-Lab