Statens vegvesen skal sette opp flere informasjonstavler, såkalte fritekstskilt, der de kan legge ut viktig trafikkinformasjon. Totalt 15 slike skilt, i og rundt Trondheim, skal være i drift neste år.

Forsøk siden 2010

På hovedveinettet i Trondheim ble det for seks år siden satt opp åtte friteksttavler som blant annet ble brukt til å informere om reisetid, ulykker og veiarbeid.

Tre av skiltene var knyttet opp til automatisk køvarsling. Antallet slike tavler skal nå dobles.

Ingen omkjøringsmulighet

- Vi planlegger etablering av en rekke nye informasjonstavler som blant annet kan varsle når E6-ruta mellom Trondheim og Stjørdal er stengt. Modulvogntog og lastebiler over 60 tonn har da ingen omkjøringsalternativer, på grunn av vektrestriksjoner, og sjåførene vil da få beskjed om å vente.

Disse skiltene kan også benyttes ved andre hendelser, som varsling av ulykker, kø eller veiarbeid, sier Mats-Andre Lied, prosjektleder i Statens vegvesen.

Åtte nye slike friteksttavler skal etableres. Foto: terje svaan

Styres fra Heimdal

Tre av tavlene skal informere bilistene som kjører på tur mot Trondheim på E14 og på E6 i Stjørdal. I tillegg settes det opp slike fritekstskilt på E6 og E39 før Klettkrysset, i Ila, på Omkjøringsveien og utenfor Grillstadtunnelen.

- Når disse er ferdig montert skal alle friteksttavlene over på et felles system, og det blir mye bedre varsling, forteller prosjektlederen.

Veitrafikksentralen på Heimdal har ansvaret for å legge ut informasjonen på friteksttavlene.

Ulykke ved Kroppan bru skapt kø. Slike hedneser kan bilister på E6 i Melhus, og E39 ved Klett snart få beskjed. Foto: Christine Schefte

Varslet om ulykke

Både ved kraftstasjonen i Moholt-lia, og på avkjøringen ved Esso Moholt er det allerede informasjonstavler som kan varsle om kø og ulykker på E6.

Mandag morgen kolliderte tre biler ved Sluppen, etter at et kjøretøy mistet et hjul og ble stående stille i venstre felt. Bare to minutter etter kollisjonen la Veitrafikksentralen ut informasjon på begge friteksttavlene.

- Hittil har disse vært en del av en forsøksordning. Vi ser frem til at de nye tavlene kommer i drift, fordi dette er en veldig god måte å informere på, sier Emilie Gynnild, leder for Veitrafikksentralen.

Kollisjonen skapte køer i morgenrushet på Omkjøringsveien mandag morgen. Foto: TERJE SVAAN

Bra tiltak

Yrkessjåfør Morten Trøan, er en av dem som etterlyser mer bruk av informasjonstavlene. Han passerte bilisten som hadde mistet hjulet på Omkjøringsveien, og ringte umiddelbart til Veitrafikksentralen.

- Det er bedre med hyppig varsling, man trenger ikke vente til det skjer en ulykke. Dette er meget lovende. Spesielt i rushtida med tett trafikk. Under tavlene passerer jo alle bilene har behov for informasjonen, sier Trøan.

Morten Trøan etterlyser mer aktiv bruk av informasjonstavlene. Foto: terje svaan

Ofte ubrukt

Yrkessjåføren har flere ganger meldt fra til Veitrafikksentralen om forhold som han mener burde har vært varslet, uten tavlene blir benyttet. Her skjedde ulykken før de rakk å aktivere skiltene, men terskelen for å bruke friteksttavlene bør være lav, mener Trøan.

- Vi regner med mer aktiv bruk når det nå blir flere informasjonstavler, sier Emilie Gynnild, ved Veitrafikksentralen.