To avganger fra Værnes lørdag har fått varsel om at deres flygninger er kansellert.

Flyet fra Trondheim til Malaga klokken 16.10 er innstilt. Det samme gjelder flyet som skulle ha gått fra Malaga til Trondheim klokken 21.25.

Reisende til Split i Kroatia som skulle ha tatt et fly fra Værnes 18.25 har fått samme beskjed. Flyet som skulle ha gått fra Split til Værnes klokken 22.30 er også innstillt.

Varsling på SMS

Trine Flønes Bjarkøy tilhører et reisefølge på ti personer som skulle ha tatt flyet til Split nå i kveld. I natt fikk de en tekstmelding, på engelsk, fra Norwegian der det sto at flyet var kansellert.

- Vi fikk melding i ett-tiden i natt, der det kun sto at flyet var kansellert og at du selv kunne booke om flygningen på nett. De ga ingen forklaring på hvorfor flyet var innstilt, sier hun.

I morgentimene hadde de forsøkt å kontakte Norwegian, men ble møtt med beskjeden om at de måtte ordne dette selv. Norwegian kunne først få dem på et fly til Split på onsdag.

Bjarkøy og familien i resten av reisefølget hadde bestilt reisen gjennom Ticket. I løpet av natten klarte reiseselskapet å skaffe dem en ny flygning til Split, på mandag morgen, denne gang fra Oslo. Men her var det ikke plass til alle.

- Broren min fikk ikke plass på dette flyet, så han er nødt til å komme seg til Østersund og ta et fly derfra, sier hun.

Forbrukerrådet har en rettighetskalkulator på sine sider hvor reisende kan sjekke hva de kan kreve hvis et bly blir forsinket eller kanseller.

Mangel på mannskap

Linda Olsen, pressekontakt hos Norwegian, sier til Adresseavisen at kanselleringene er beklagelige. Hun forklarer at Norwegian har jobbet med løsninger for disse avgangene, og at SMS-varslingen automatisk blir sendt ut når flyvningen blir kansellert i systemet.

- Jeg er enig i at det ikke er ideelt å sende slike SMS-er så sent, sier hun.

Bjarkøy med familie er ikke alene om å være frustrerte. Adresseavisen har fått mange henvendelser fra fortvilte flypassasjerer som ikke kommer seg på ferie som planlagt.

På flygningen fra Trondheim til Malaga skulle det ha vært 128 passasjerer, og til Split har 116 personer fått kansellert reisen sin.

- Kanselleringene skyldes mangel på mannskap som kan operere disse avgangene, sier hun.

Fikk ingen SMS

Til tross for at SMS-varslingen skal skje automatisk, ble ikke Camilla Solem i Orkanger varslet om at flyet til Malaga ble kansellert.

Familien skulle reise med to voksne og fire barn, samt Solems svigerforeldre. Nå blir det ingen ferie.

- Jeg er ordentlig irritert og synes det er dårlig kundebehandling. Vi har bestilt leiebil, kattene skulle på kattehotell og vi har kun mulighet til å reise denne uka, sier Solem.

Hun ringte Norwegian som ikke oppga noen årsak til kanselleringen. Selskapet hadde heller ikke mulighet til å tilby familien nye billetter på andre fly.

- Jeg synes det er veldig dårlig. De burde hvert fall gitt beskjed, sier Solem.

Like før familien skulle kjøre fra Orkanger til Værnes, tikket en SMS fra Norwegian inn på svigerfarens telefon. Solem forteller at billettene var bestilt hver for seg, og at det derfor burde kommet SMS til henne også.

- Det kan være mange som ikke har fått beskjed i det hele tatt, sier Solem.

Pressekontakt Olsen i Norwegian kjenner ikke til noen feil i SMS-systemet.

- SMS går automatisk til nummeret som er registrert i bookingen. Hvis reisen er booket via et reisebyrå, så kan byrået har registrert sitt eget nummer. Ellers så skjer det også at reisende legger inn feil telefonnummer ved bestilling, sier Olsen.

Utrolig ergelig

Heldigvis betyr ikke kanselleringen ekstra utgifter for familien Flønes Bjarkøy. Leiebil til Oslo og hotellovernatting der blir dekket av Norwegian. Likevel sier Barkøy at det ikke frister å reise med Norwegian igjen etter dette.

- Det mest håpløse i denne situasjonen er at vi ikke får noen beskjed om hvorfor flyet er kansellert, at vi ikke får noe hjelp. Min far kjørte ut til Værnes i morges, men der er det jo heller ingen. Det er utrolig ergelig å miste nesten tre dager av ferien, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.