- Det går en tydelig grense ved 0,8 i promille. Da er evnen til blant annet å bedømme avstanden til bilen foran svekket. Det samme er evnen bedømme fart, og evnen til å kunne kjøre rett frem på en rettstrekning, sier Trond Oskar Aamo, avdelingssjef i avdeling for klinisk faramkologi ved St. Olavs Hospital.

Han er klar på at en promille på 1,65, som Petter Northug fikk påvist etter ulykken på Byåsen i mai i år, øker risikoen for ulykker betraktelig.

- Med stigende promille svekkes vurderingsevnen. Det blir mye enklere å vurdere situasjonen feil, altså inngangen til en sving, eller en rundkjøring, som vi har sett nå. Har man en bil i to tonn og har kommet for raskt inn, er det ikke lett å rette opp denne, sier Aamo.

KOMMENTAR: Summen av Northugs feiltrinn er ødeleggende

Kjører ned fotgjenger

Videoen i videovinduet øverst i saken er hentet fra et pionérprosjekt om promillekjøring i Sintef-regi. Studien ble publisert i fjor, og gikk blant annet ut på at forsøkspersoner inntok alkohol, for så å kjøre i realistiske omgivelser i en kjøresimulator på Sintefs lokaler.

I videoen har forsøkspersonen 0,9 i promille. Han kommer inn mot lyskrysset i overkant av 50 kilometer i timen, og ser fotgjengeren for sent. Resultatet er at fotgjengeren blir truffet.

- Dette er en typisk situasjon som kan oppstå, blant annet som følge av at man får svekket reaksjonsevne. I tillegg til at vurderingsevnen er betydelig svekket ved et slikt alkoholinntak, går det mye lenger tid før du rekker å reagere på det som oppstår. Dette blir bare mer tydelig jo mer komplisert trafikkbildet blir, sier Aamo.

- Farlige situasjoner

- Hvor mye mer svekket vil en person med 1,65 i promille være?

- Man kan si at påvirkningskurven blir brattere og brattere med et økt promillenivå. Tegnene blir veldig tydelige med 0,9 i promille, og deretter blir det bare verre, sier Aamo.

- Vil man være i stand til å gå på en rett linje med en slik promille?

- Nei, de aller fleste vil ikke klare å gå på ei rett linje. Man vil sjangle, snøvle og være synlig beruset. Det er ikke noen problemer med å få bilen i drift, men et stort problem å holde den på vegen. Med en slik promille vil man usette seg selv og andre for farlige situasjoner, sier Aamo.