- Det har blitt mer populært å bruker korn og melprodukter. Vi opplever at det er stor interesse for bakst med gamle melsorter, forteller Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og drikke, som arrangerer festivalen.

En av de nye produsentene som selger produkter med korn er Kornmax fra Frosta. Selskapet har spesialisert seg på å lage frokostblandinger med rug. Magne Vårvik og Oddny Gumaer er på plass for å rigge til standen for årets festival.

Vårvik forteller at han fikk ideen til Kornmax etter å ha bodd i Russland.

- Der spiste jeg mye ruggrøt og rugbrød. Da jeg kom tilbake til Norge oppdaget jeg at det var vanskelig å få tak i rugprodukter. Jeg bestemte meg derfor for å prøve å lage mitt egne rugprodukt. Det vi selger i dag er en ny type granola, sier Vårvik.

foto
På matfestivalen selger vi en en ny type granola med rug, forteller Magne Vårvik gründer i Maxkorn.

Produsert i Trøndelag

Siden starten i 2005 har festivalen utviklet seg til å bli Norges største lokalmatfestival med mat fra tolv regioner. Den arrangeres fra 3. - 5. august i Trondheim. Matfestivalen ble startet for å fremme trøndersk matkultur og skape et sted hvor forbrukere kunne treffe produsenter. Rustad forteller at etterspørselen etter kortreist mat har vokst de siste årene.

LES OGSÅ: Denne festivalen er regnet som et av Skandinavias beste reisemål

- Vi har fått stadig flere produsenter som vill stille ut på festivalen. I år har vi med oss 153 matprodusenter og 22 bryggerier sier, sier hun.

foto
Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og drikke, forteller at det i år kommer 153 produsenter til årets festival.

For å delta som produsent på matfestivalen må råvarene være produsert eller komme fra Trøndelag. Rustad forteller at det først og fremst er den yngre generasjonen som er opptatt av hvor maten kommer fra.

- De unge er mer bevisste på hvem som har laget maten og hvordan den er produsert, sier hun.

Lokalprodusert øl

Frank Sørmo Holmslet er prosjektleder for Bryggerifestivalen. Han forteller at festivalen i år har tatt inn tre gjestebryggeri fra Nederland, Storbritannia og Belgia. I tillegg vil det bli arrangert kurs i hjemmebrygging med Bakke Brygg, som leverer bryggeutstyr i Trondheim.

- På festivalen vil både små og store bryggeri delta. Blant annet har vi med oss Stokkøya Bryggeri og E.C. Dahls, sier Holmslet.

LES OGSÅ: 10 ting du kan gjøre helt gratis i Trondheim

Han forteller at hjemmebrygging har tatt av de siste årene.

- Det som for mange starter som en hobby blir ofte et større prosjekt. Det gjør at vi får flere lokale produsenter. Samtidig blir lokalprodusert øl stadig mer populært. Jeg opplever at folk drikker mer øl til mat, og er opptatt av at ølen skal ha kvalitet, sier Holmslet.

Matkultur fra regionene

Rustad forteller at Trøndersk Matfestival og Bryggerifestival alltid har hatt som mål å få med regionene i Trøndelag.

- For seks år siden hadde vi rundt seks regioner som var representert. I år er det tolv regioner, sier hun.

Nye i år er Liene, Melhus og Auk – Smaker fra Stjørdalsføret. Hos disse kan du blant annet få kjøpt Badsturøkt kjøtt, bringebærslush og hjemmelaget basilikumaioli.

foto
Anne og Tønne Huitfeldt fra Vaaganhuset på Moen gård i Klæbu skal selge elg- og hjortekjøtt fra Klæbu. Her monterer de opphengsstativ over bordet sitt.

- For festivalen er det viktig at regionene i Trøndelag får vist fram sine produkter. På denne måten kan forbrukerne lære seg mer om regionenes matkultur. Vi håper dette gjør at forbrukerne reiser ut i regionene, for å få tak i de samme produktene som de har fått smake på matfestivalen, sier Rustad.

LES OGSÅ: Mathallen blir Bunnpris-butikk

- Hva er mest populært på festivalen?

- De siste årene har vi sett at de store produsentene er veldig populære. Dalpro fra Hitra, som har spesialisert seg på hjortekjøtt og Gangstad gårdsysteri på Inderøy, sier Rustad.

Økologisk og glutenfritt

På årets festival vil det i år være 19 produsenter med økologiske produkter. Blant disse er Hitra Gårdsmat med økologiske oster og Øver-Bakken Økologiske Kaffebrenneri.

- Det vil også være tre, fire produsenter som bare har glutenfrie produkter. På fredag vil det bli arrangert et kurs i «Glutenfri matglede», forteller Rustad.