Mandag 14. mai gikk epostsystemene til NTNU ned for telling første gang. 8500 ansatte ble dermed rammet. Hver eneste dag behandles cirka 200 000 eposter ved universitetet i Trondheim, skriver digi.no.

– Alle ansatte har i større eller mindre grad blitt påvirket av at epostløsningene våre har vært nede mandag morgen, sa IT-sjef Håkon Alstad til digi.no i forrige uke.

LES DEBATT: Ny student i Trondheim? Snakk med sidemannen

- Kan ikke utelukke angrep

De siste dagene har det fremdeles vært trøbbel med epostsystemet til tross for at universitetet har jobbet på spreng med å fikse problemet.

– Epostsystemene gikk ned igjen tirsdag formiddag. Utfordringen er at vi ikke helt har oversikt over problemet. Nå har vi kommet dit hen at vi ikke kan utelukke at dette dreier seg om et kyberangrep, sier IT-sjef Håkon Alstad ved NTNU til digi.no.

Alstad forteller til digi.no at universitetet har bedt om hjelp fra blant andre Atea, Microsoft og Uninett. Årsaken til problemene er fremdeles et mysterium.

– Vi har ikke nok data til å si at dette er det ene eller det andre, men vi utelukker altså ingen ting. Dessverre kan jeg ikke gå mer i detalj på nåværende tidspunkt, sier Alstad.

- Ingen mailer forsvinner

– Dette er sterkt beklagelig, og vi jobber på spreng med å løse disse utfordringene. Vi benytter oss av alle tilgjengelige ressurser, både internt og eksternt, sier IT-sjefen videre.

På intranettet til NTNU står det at mailene blir satt i kø, så ingenting forsvinner. Mailene dukker opp når systemet kommer i gang igjen, skriver Universitetsavisa.

De skriver tirsdag ettermiddag at epost-systemet var oppe igjen klokka 15.45.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter