Selskapet mener havna er en av rundt 25 norske havner som har overfakturert dem i perioden 2011 til 2013. Totalt har Hurtigruten ASA sendt tilbakebetalingskrav på 36 millioner kroner til norske havner for å ha krevd for høye avgifter.

Ba om innsyn

I januar i fjor ba Hurtigruten om innsyn i havneregnskap flere steder langs kysten for å få klarhet i beregningsgrunnlaget for den såkalte anløpsavgiften. Denne avgiften skal dekke havnens kostnader med å administrere farleden.

– Den store diskusjonen handler om definisjonen av hvilke kostnader man kan legge i denne avgiften. Vi har bedt Trondheim havn gi oss dokumentasjon som ligger til grunn for anløpsavgiften. Et og et halvt år etter innsynskravet har de fortsatt ikke lagt frem utfyllende dokumentasjon. Derfor krever vi hele beløpet på 3,6 millioner kroner fra 2011 til 2013 tilbake, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten.

Lillebo sier Hurtigruten er åpne for å justere ned kravet dersom Trondheim havn bidrar med dokumentasjon. Også totalkravet på 36 millioner kroner kan bli justert dersom de ulike havnene viser regnskapet som ligger til grunn for avgiftene de har innkrevd. Hurtigruten har fått bistand av revisjonsselskapet KPMG til å regne ut hvor mye de mener norske havner har overfakturert. De viser til at deres havnekostnader har økt med 30 prosent siden den nye havneloven ble vedtatt i 2009.

– Ikke grunnlag for kravet

Havnekaptein Svein Kåre Aune i Trondheim mener Hurtigruten ikke har grunnlag for sitt krav.

– Denne saken går langs mange akser. Vi mener vi har besvart Hurtigrutens henvendelser, og invitert til dialog om temaet. Vi har beregninger som viser at vi ikke har krevd for mye i anløpsavgift. Vi følger forskrifter som viser hvordan vi skal beregne avgiften.

– Hurtigruten sier de ikke har fått tilstrekkelig dokumentasjon fra dere?

– De har fått innsyn i beregningsgrunnlaget vårt. Vi har prøvd å følge opp Hurtigruten på en saklig og ålreit måte, som med enhver annen kunde, sier Aune.

Havneforeningens direktør Arnt-Einar Litsheim sier havnene som er berørt har fulgt opp Hurtigrutens henvendelser .

– Kystverket har uttalt seg om hvordan de forstår lovverket, og de er på linje med oss. Arbeidet med å sørge for sikkerhet og fremkommelighet i farleden skal gå i null, dette er ikke noe havnene skal tjene på. Dersom noen havner har krevd inn for mye, skal avgiften reduseres neste år, og omvendt dersom de har krevd inn for lite. Dersom noen havner har krevd inn for mye, skal avgiften reduseres neste år, og omvendt dersom de har krevd inn for lite. Det er ikke noe som skal tilbakebetales. At anløpsavgiften har økt kan skyldes at Hurtigruten har satt inn større skip i perioden, sier Litsheim.

Klaget inn til Kystverket

I slutten av mai ba Hurtigruten Kystverket føre tilsyn med Trondheim og flere havner rundt om i landet.

– Rundt 25 av de 34 havnene vi bruker har etter vår oppfatning store mangler i dokumentasjonen. Vi ønsker et effektivt tilsyn i havnene som følge av denne saken. Vi ser at det er ingen som har fortalt havnene hvordan dette skal foregå etter at vi fikk ny havnelov, fremholder Lillebo.

Stevner fem havner

Hurtigruten har varslet at fem havner vil bli stevnet for beløpene de krever tilbakebetalt. Trondheim er ikke blant disse, i første omgang.

– Vi har ikke mulighet til å stevne 25 havner samtidig, så vi er nødt til å ta noen saker først. Vi håper utfallet av de første sakene vil gjøre at noen havner kommer oss i møte. Enkelte har allerede gjort det, og sagt at de ser at de har ført for høye kostnader inn i anløpsavgiften. At man har iberegnet for eksempel lønnskostnader, konsulentkostnader eller kostnader for markedsmateriell inn i anløpsavgiften. Dette er helt åpenbart kostnader som ikke har noe å gjøre med farleden.

At Hurtigruten også har varslet søksmål mot fem andre havner, var ikke Svein Kåre Aune i Trondheim havn kjent med.

– Det får vi ta det når kommer, sier Aune.

– Hva tenker du om denne saken?

– Den er først og fremst veldig rar. Den har vært preget av generelle påstander fra Hurtigruten mot mange havner. Vi mener de har skjært alle havner over en kam og ikke sett den enkelte havn for seg, sier Aune.

I går startet den såkalte Stranda-saken i Høyesterett, hvor anløpsavgift er et av stridstemaene. Sunnmøre tingrett avgjorde i fjor at Stranda havnevesen måtte redusere 80 prosent av anløpsavgiften de hadde avkrevd fra Hurtigruten, noe havnevesenet har anket. Saken behandles også i dag.