- De som har planlagt dette virker ikke å ha vært ombord i en hurtigrute i det hele tatt. Det finnes ikke noe maritimt ved det planlagte interiøret, sier Karl Erik Harr.

Adresseavisen møtte kunstneren i Trondheim da hurtigruteskipet MS «Nordkapp» lå til kai torsdag. Han er på vei nordover til Bodø og Kjerringøy på påskeferie.

- Samtidig er dette siste reis for bildene mine ombord i skipet. I påska blir de rigget ned. Mange hundre mann skal rive ned alt som er, sier Harr kraftig irritert.

27 bilder og grafikk-elementer

- Det verste jeg har opplevd som kunstner. Det er respektløst, sa den nordnorske kunstneren til NRK nylig.

Bakgrunnen var at MS «Nordkapp» nå skal totalrenoveres og få nytt interiør. Harr sto for 22 år siden for hele utsmykkingen av skipet - et fullstendig kunstverk på totalt 27 malerier og grafikk-elementer.

- Jeg mener at dette er et av de mer vellykkede maritime miljøene. Jeg har laget bilder av de gamle hurtigrutene og kystfarten i gamle dager. Man merker at man er ombord i et skip - det var tanken bak bestillingen den gangen, sier Harr.

Hurtigruten fikk også negative reaksjoner da totalrenoverte MS «Kong Harald» ble presentert nylig. Folk gråt da de så interiøret.

- Fragmentarisk og anonym

Harr skjønner ikke at Hurtigruten velger å ta ned kunsten hans.

- Det virker å være en helt annen innstilling til hva som skal være i hurtigrutene. Stilen er typisk for vår tid. Den er fragmentarisk og anonym. De vil ha et cappuccino-miljø ombord. Vi finner det i enkelte kafeer omkring, der det plasseres syltetøyglass og ski på veggene - det er Oslo vests oppfatning av Norge. Det er ikke tenkt helhet og tilknytning til kysten. Det virker tilfeldig og jeg skjønner ikke at de gjør dette. Det er dypt tragisk, sier Harr.

- Du har vært i dialog med Hurtigruten om dette?

- Jeg fikk vite ad omveier hva som holdt på å skje med kunsten, så jeg måtte ta kontakt selv. Men nå ser det ut som om ruten er lagt, og at det er for sent å gjøre noe med dette.

Harr opplyser at noen generelle landskapsbilder fortsatt vil henge i skipet etter totalrenoveringen.

- Men det blir forsvinnende lite igjen, sier Harr.

- Hva skjer med resten av kunsten?

- Hurtigruten eier bildene, men jeg har disposisjonsretten. Slik det ser ut i dag blir bildene oversendt til Lofoten og Henningsvær. Hurtigruten ønsker også at bildene skal henge på et galleri, sier Harr, som allerede har utstilt en samling i Henningsvær i dag.

- Tyske turister sjokkert

Hurtigrutemuseet i Stokmarknes er imidlertid ikke et alternativ, konstaterer kunstneren.

Da Adresseavisen snakket med ham på telefon fredag seilte MS «Nordkapp» forbi Ørnes, og Harr hadde gjennomført en visning av kunsten sin for tyske turister.

- De ble sjokkerte da jeg fortalte at bildene skulle tas ned, sier Harr og legger til:

- Hurtigruten tar ned kunsten etter bare 20 år. Det er totalt uten respekt.

- Oppussing nødvendig

Kommunikasjonssjef Stein Lillebo i Hurtigruten opplyser at MS «Nordkapp» skal ha et 22 dager langt opphold hos Fosen Yard. Skipet skal være ferdig renovert 19. april.

- Vi har hatt dialog med Harr, og blitt enig om et utvalg bilder som vi vil benytte for å utsmykke MS «Nordkapp». Det resterende av samlingen vil gå til Harr sitt galleri. Det er bra at vi har fått til løsning som begge parter er fornøyd med, sier Lillebo.

- Harr virker ikke fornøyd?

- Vi forstår at han skulle ønske at den komplette utsmykkingen ble med videre, men det har vi ikke klart å få til, sier Lillebo.

- Hvor mange bilder blir igjen?

- Vi får med oss litt under halvparten, forstår jeg, sier Lillebo.

Kommunikasjonssjefen sier på generelt grunnlag at oppussingen av skipene er nødvendig.

- Vi må fortsatt ha mange gjester på skipene våre - mange flere enn tidligere. Derfor endrer vi produktet samt utfluktene. Det er et helt nødvendig grep å pusse opp skipene som ikke er pusset opp på over 20 år.

På museum: Noen bilder skal fortsatt henge i hurtigruteskipet etter totalrenoveringen, men de bildene som ikke får plass, skal nå på museum i Lofoten, opplyser Karl Erik Harr, her foran ett av sine 27 malerier. Foto: Vegard Eggen