Den nye veien for myke trafikanter, som har en total kostnad på 34 millioner kroner og bekostes av Miljøpakken, har en bredde på tre til fem meter.

Tre bruer, lengste på 130 meter

Rundt en tredjedel av strekningen består av tre ulike bruer.

Den lengste, Sentervegbrua,  er på 130 meter.

- Brua er konstruert såpass lang for å unngå at den blir for bratt i begge ender, noe som gjør det trafikksikkert også for rullestolbrukere å benytte sykkel - og gangveien, forteller Almar Aronsen, prosjektleder  for E6 Sør Tonstad - Jaktøyen.

De to øvrige bruene, som krysser henholdsvis John Aaes veg og nordgående rampe fra John Aaes veg, er på  henholdsvis 30 og 40 meter hver.

Slipper å krysse bilvei

Med den nye gang - og sykkelveien slipper syklister og fotgjengere å krysse bilvei.  Det eneste unntaket er innkjøringen til parkeringsplassen til City Syd, rett etter Sentervegbrua. Samtidig får syklistene et sammenhengende sykkelveinett mellom Tiller og Midtbyen

- Syklistene kan sykle videre mot Midtbyen via Bjørndalen eller ta veien om Leirfossen, sier byggeleder Svein Sellisen.

I sør er den nye sykkelvegen knyttet sammen med sykkelbrua over E6 fra Vintervegen til XXL.

I nord er den knyttet sammen med det eksisterende gang-og sykkelveier rundt Tonstadkrysset.

Den nye gang - og sykkelveien blir åpnet for trafikk fredag morgen klokken 08.00.

- Det blir ingen snorklipping, taler eller lignende , men representanter fra Miljøpakken og Statens vegvesen vil være til stede for å dele ut sjokolade til syklister og fotgjengere, forteller Aronsen.

Sentervegen åpnes i september

Forlengelsen av Senterveien, som binder sammen det nye krysset under E6 ved City Syd med John Aaes veg, blir åpnet for trafikk  i september.