- For oss som skoleeier er vedkommendes oppførsel overfor elevene totalt uakseptabel, sier kommunaldirektør for skole, Camilla T. Nereid.

Arbeidsgiveren, Trondheim kommune, anker dommen.

Uenig: Kommunaldirektør Camilla Trud Nereid sier at lærerens oppførsel overfor elevene totalt uakseptabel og kommunen anker saken.

Læreren ble beskyldt for å ha utøvd vold eller uakseptabel fysisk makt overfor elever i barneskolealder. Retten beskriver fire anledninger. Påstandene fra elevhold førte til at læreren mistet jobben kort tid etter. I dommen fra Sør-Trøndelag tingrett kjennes oppsigelsen ugyldig.

Lærerens forsvarer ønsker ikke å kommentere dommen.

Tre barn involvert

Ved en anledning skal læreren ha slått en elev på rumpa med flat hånd da han ignorerte lærerens beskjeder. Eleven ville ikke gå ned fra en vask han lå oppå og han svarte læreren. Retten har diskutert kraften, ydmykelsen og formålet med slaget. De sier at lærerens opptreden var klart kritikkverdig og over grensen for akseptabel atferd fra en lærers side. Han har vist dårlig vurderingsevne i forhold til hva som er akseptabel metode ved grensesetting overfor elever. Det bemerkes også at han har tatt lite selvkritikk i ettertid.

Den andre hendelsen oppsto da læreren holdt samme elev tilbake etter skolen for å fullføre skolearbeid han ikke hadde gjort i timen. Eleven var sint, utagerende og kastet stoler. Den første konflikten ved vasken ble tema og eleven sa han ville anmelde læreren og få han oppsagt. Læreren holdt eleven tilbake ved å strekke ut hånda da han ville stikke. Eleven hevder han ble slått i brystet med knyttet neve. Retten mener dette var fysisk maktanvendelse som var urettmessig og sterkt kritikkverdig.

I den tredje episoden har læreren tatt tak i bukselinningen til eleven og løftet han vekk i en opphetet situasjon. Retten mener det var en berettiget handling læreren gjorde for å for å verge seg selv og at det må være et visst handlingsrom uten at det får konsekvenser for ansettelsesforholdet.

Den siste episoden oppsto i en kroppsøvingstime i samme klasse. To andre gutter kranglet. En av dem kastet en step-kasse etter den andre. Han traff ikke, men kassen knuste. Læreren har forklart at han to ganger skal ha tatt tak i gutten som ville løpe etter medeleven. Gutten skal ha falt i gulvet begge ganger. Hendelsesforløpet er uklart og omstendighetene ikke er tilstrekkelig belyst til at retten kan si noe om dette.

Elev sa i fra selv

Gjenfortellingene kom fra en elev til rektor og hendelsene førte til umiddelbar permisjon med lønn, står det å lese i dommen.

Han ble deretter suspendert fra sin stilling etter tre drøftelsesmøter ved skolen. Etter en drøy måned ble vedkommende oppsagt.

Læreren tok deretter ut stevning mot kommunen hvor han krevde at oppsigelsen kjennes ugyldig og med krav om økonomisk oppreisning på 80 000 kroner.

Retten har kommet til at oppsigelsen ikke er saklig begrunnet og dermed ugyldig. De har pålagt Trondheim kommune å betale 30 000 kroner i oppreisning og lærerens saksomkostninger på 435 000 kroner.

Svake bevis og uenighet

Trondheim kommune hevdet i sin påstand at saksøkeren har utvist uakseptabel atferd overfor elever, brutt plikter i arbeidsavtalen og dermed er uskikket som lærer.

I sin samlede vurdering sier retten at de ikke finner bevis for at læreren handlet på uforsvarlig måte. De er enige om at to av hendelsene er alvorlige.

Flertallet, de to meddommerne, finner at disse forholdene gir grunnlag for en skriftlig advarsel, men ikke oppsigelse. De mener at forholdene ikke er så graverende at de skulle føre til oppsigelse.

Mindretallet, tingrettsdommeren, har konkludert med at det etter en helhetsvurdering foreligger saklig grunn til oppsigelse. Han bemerker at elevenes krav på et trygt skolemiljø må tillegges stor vekt. Tingrettsdommeren sitter også med et inntrykk av at læreren har forsøkt å bagatellisere hendelsene og at vedkommende i liten grad har beklaget det eller tatt selvkritikk. Videre oppfatter dommeren at læreren har vist begrenset forståelse for hvilken virkning hans handlinger kan ha på elevene.

Kommunen anker

Trondheim kommune vektlegger det tingrettsdommeren bemerker i dommen. Som arbeidsgiver har de gitt klart uttrykk for at de ikke har tillit til at læreren de sa opp kan fungere som lærer i skolen i fremtiden. Tilliten til hans personlige egenskaper og evne til å skape et trygt læringsmiljø for elevene er svekket.

I samsvar med flertallets syn blir likevel konklusjonen at Trondheim kommunes oppsigelse av læreren er ugyldig.

- Vi anker saken fordi vi er uenige i bevisbedømmelsen og lovanvendelsen. Selv med det faktum som retten har lagt til grunn, mener vi at oppsigelsen er saklig og rettmessig, sier Camilla T. Nereid, kommunaldirektør for skole.

Lærerens forsvarer ønsker ikke å kommentere hverken på dommen eller at kommunen anker denne.