Riksrevisjonen presenterte en ny rapport tirsdag. Der gikk det frem at Trondheim er landsversting hva svevestøv angår. Flere ganger de siste årene har nivåene i byen vært for høye, ifølge NRK Trøndelag som først meldte om konklusjonene i rapporten.

Trondheim ikke i nærheten

Deadline for å nå nye nasjonale mål for svevestøv skulle vært nådd innen 2010. Trondheim er blant storbyene som ikke er i nærheten, ifølge rapporten. Sammen med Oslo og Stavanger står Trondheim også for brudd på forurensningsforskriftens akseptable verdier av nitrogendioksid.

- Dette er alvorlig fordi det kan gi negative helseeffekter for mange og redusert livskvalitet for særlig utsatte grupper, sa riksrevisor Per-Kristian Foss i en pressemelding tirsdag.

Sjekk luftkvaliteten i Trondheim og andre norske byer her.

Rapporten peker ifølge NRK på at ansvaret for akseptabelt luftnivå i dag er delt mellom flere etater. Det kan føre til en ansvarspulverisering, hvor ingen enkeltetat har et avklart eierforhold til å følge opp området.

- Klima- og miljødepartementet må sørge for at Miljødirektoratet forsterker sin veiledning og oppfølging av kommunene, mener Foss.

Piggdekkavgift

Miljødirektoratet vurderer nå å omarbeide grensene for svevestøv fra og neste år. Bakgrunnen for det skal være nye studier som viser at svevestøv er mer helseskadelig enn man har antatt. Verdens helseorganisasjon ber også om at grensene flyttes.

Mellom 2001 og 2010 eksisterte det en piggdekkavgift i Trondheim kommune. Avgiften var på 1000 kroner og økte til 1200 før den ble opphevet i 2010. Den førte imidlertid til at langt færre kjørte med piggdekk. I 2010 kjørte 80 prosent piggfritt. I årene etter at avgiften forsvant har dette tallet falt til 65.

Millioninntektene fra avgiften var i sin tid øremerket tiltak for å bedre byluften. Nå kan en gjeninnføring av avgiften være på trappene i 2016.

– Å innføre piggdekkavgift har vist seg å være et av de mest effektive for å få ned svevestøvet. En avgift får flere bilister over på piggfrie vinterdekk, dekk som produserer langt mindre svevestøv, sier seksjonsleder Siri Sorteberg i Miljødirektoratet ifølge NRK.