Sommeren er på hell og mange begynner kanskje allerede å tenke på julemarkedene. Den britiske avisen The Daily Telegraph, som har rundt 21 millioner lesere hver måned, presenterer nemlig en liste over de beste julemarkedene i Europa.

I godt selskap

Og blant noen av de kjente julemarkedene, som Køln og Praha, finner man trønderhovedstaden Trondheim. Listen består av 16 utvalgte julemarked i 11 forskjellige land. Det er ingen rangering av de 16 beste julemarkedene, men de står oppført etter land. Og Trondheim er det eneste julemarkedet i Norge som blir nevnt.

Hvert år blir Torget i Trondheim gjort om til et julemarked med boder og aktiviteter. Foto: GLEN MUSK

Spis elgburger

I artikkelen blir man anbefalt å ta turen til Torget hvor man finner en samling av treboder og tradisjonelle lavvo-telt. Kjøretur med hest og slede gir ekstra sjarm, og du vil kunne kjøpe alt fra håndlagde skjerf til oster med bærsmak.

12 ting som gjør Trondheim til en mer urban by

Å kjøre med hest og slede blir trukket frem som en attraksjon. Foto: GLEN MUSK

Artikkelforfatterne Paul Wade og Helen Pickles anbefaler at du lader batteriene ved å spise elgburger, vafler med blåbær og en kopp med gløgg rundt de åpne bålene i lavvoene. Gamle Bybro og Bakklandet blir også nevnt som attraksjoner man ikke bør gå glipp av.

- Årsaken er at vi har markedsført byen og snakket om julemarkedet til alle vi møter. Spesielt til Innovasjon Norges pressekontakter i utlandet. Uansett hvor godt produktet er, så vil ikke internasjonal presse vite om dette hvis ingen snakker om det, sier pressekontakt Lisbeth Fallan i Visit Trondheim.

Arrangert første gang i 2003

Årets julemarked vil arrangeres i tidsrommet 9. til 18. desember.  Ifølge arrangørens nettside ble julemarkedet i Trondheim arrangert for første gang i 2003, med bare fem boder. I dag består markedet av 110 utstillere og 150 kulturarrangementer.

- Jeg har vært på mange julemarkeder i Europa, og mener fremdeles vårt er det beste. Det er så genuint, sier Fallan.

- Skjer ikke av seg selv

- Folk tror at det skjer av seg selv, at Trondheim kommer på ei liste i The Telegraph sånn helt ut av det blå. Men det er jo ikke helt sånn det fungerer, sier hun.

- Man må stadig vekk markedsføre og snakke om det positive som skjer i byen, understreker hun.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.