Bygningsrådet behandlet tirsdag utbyggingsplanene for Trondheim stasjonssenter. Som rådmannen anbefalte sa politikerne ja til maks sju etasjer, og ikke åtte som utbyggerne ønsket da planene ble lansert for et år siden.

Varierende høyder

I et forslag fra Marek Jasinski (Ap), på vegne av flertallet, ber han om at det frem til sluttbehandling innarbeides reguleringsbestemmelser som sikrer større variasjon i byggehøydene slik at bygningsmassens volum blir brutt opp.

- Det er unødvendig med høyere signalbygg enn Rockheim. For at vi ikke skal få en vegg av en blokk vil vi ha variasjon av byggehøyden. Og ikke slik at det blir variasjon mellom seks og sju etasjer, men for eksempel tre til sju, sier han.

Ville ha ti

Frps Mats Ramo lanserte et forslag om ti etasjer, men ble nedstemt etter at partiet kun fikk Høyres støtte.

- Vi er tjent med variasjon i byggehøyden, og det er et lurt forslag fra Jasinski. Men vil etasjevariasjonene være nok hvis vi har sju etasjer. Vi mener det vil bli større variasjon med ti etasjer som Frp lanserer. Ikke fordi vi vil ha ti etasjer, men det gir større variasjon. Her er det bygging på knutepunkt, og det er supersentralt og passer inn i ønske om størst utnyttelse, sier Høyres Ingrid Skjøtskift.

LES OGSÅ: Trondheim Stasjonssenter vil samle alt i ett

Færre boliger

Jonn Per Tryggestad, styreleder i Trondheim stasjonssenter, sa tidligere til Adresseavisen at de har lagt seg på en høyde på byggene som de synes er fornuftig.

Han mener at ved å redusere byggene med én etasje, vil det kunne bygges færre enn de planlagte 530 boligene, men har ikke regnet på hvor mange færre.

Trondheim stasjonssenter på Brattøra er tenkt bygd i området mellom Sjøgangen og Nidelv bru med til sammen 92 000 m² Det planlegges fellesterminal for jernbane, buss, hurtigbåt, 530 boliger, fordelt på 35 000 m², 6000 m² handel, 6000 m² kontorer og parkering for vel 500 biler og 1500 sykler. Boligene kommer i de fire øverste etasjene.