15 000 deltakere fra 14 land deltar i forsvarsøvelsen «Cold Response» i Trøndelag de neste ukene.

Selve øvelsen starter mandag, men allerede torsdag denne uka ankret fregatten Alvaro de Bazan og forsyningsskipet Cantabria opp bak Pirbadet.

De spanske fartøyene, som begge benyttes i NATO-operasjoner, åpnet for publikumsbesøk både lørdag og søndag. Nær 300 skuelystne møtte opp, ifølge løytnant Jose Moreno.

19,5 millioner kilo

33-åringen fra Madrid har vært om bord på Cantabria i åtte måneder. Med sine 174 meter er skipet det nest største forsyningsskipet i den spanske marinen.

Totalvekten er 19,5 millioner kilo, hvilket tilsvarer 4000 voksne elefanter. Om bord finnes både tannlege, åtte sykehussenger og operasjonssal med direkte videokommunikasjon til sykehus i Madrid.

Til øvelsen «Cold Response» kommer fartøyet med et større helikopter, som kan romme 40 soldater med full utrustning.

Skipets primære oppgave er imidlertid å forsyne fregatten Alvaro de Bazan og andre krigsskip med alt de trenger av mat, vann, ammunisjon og drivstoff.

- Gjennom pumpesystemet kan det gå 680 000 liter drivstoff i timen, forteller Moreno.

Scenario: Olje i Trøndelag

Alvaro de Bazan, som ligger oppankret like bak Cantabria, har et mannskap på 237 personer. Fregattens primære oppgave er å ta ut fiendtlig fly i krig.

På dekk står blant annet missil-avfyringssystemet VLS, med en kapasitet på 48 missiler, og en 54-kaliber MK 45-kanon, forteller løytnant Ramon Diaz-Canel (36).

I likhet med Cantabria har fregatten deltatt i NATO-operasjoner i blant annet Middelhavet og Det indiske hav, hvor de blant annet er blitt brukt i anti piratvirksomhet rundt kysten av Somalia.

Under «Cold Response» skal de spanske fartøyene vært på det «røde» laget. Scenarioet er at to land ligger i konflikt om et område hvor det er funnet olje.

Konfliktsonen i den norsk-ledede vinterøvelsen er denne gang Trøndelag.