7500 kvadratmeter og opp til 300 nye parkeringsplasser under torgkvadranten kan bli fasiten, dersom utgravingen blir vedtatt politisk.
– Vi har fått laget en førsteskisse til en slik løsning, og skal nå inngå avtaler med rådgivere som skal hjelpe oss med en prosjektbeskrivelse. Vi ser for oss å samkjøre dette med et annet prosjekt, som allerede er i gang med å utvikle et nytt torg i Trondheim, sier konstituert direktør i Trondheim parkering, Stein Løberg.
Her er alle feilparkeringene i Trondheim
Vil utnytte Torvet
Forprosjektet til nytt parkeringshus skal gå fra nå og ut september.
– Det er usikkert ennå, så vi utreder muligheten både for ett og to plan. I utgangspunktet ser vi oss en parkeringskjeller som utnytter hele Torvet.
Parkeringshuset under Trondheim Torg tar allerede litt av plassen i den sørvestre kvadranten, og det er noen trær i nordenden som må ivaretas, ifølge Løberg.
– Så må jo denne Olav Tryggvason få lov til å stå der han står!
Den første planskissen tar utgangspunkt i at byen skal få opp til 300 nye parkeringsplasser under jorda, med parkering i ett plan.
– Dette er plasser som kommer godt med. Vi vet at byen også har utfordringer i forhold til vareleveranser, så vi ser også for oss en løsning av varetransport under jorda. Dette vil ta bort trafikk fra overflaten, sier Løberg.
Positivt for handelen
Administrerende direktør i Næringsforeningen i Trondheim, Berit Rian, liker godt det hun hører.
– Det er veldig positivt at det nå utredes for et parkeringsanlegg under Torvet. Det er viktig å opprettholde antall parkeringsplasser i Midtbyen. Vi vet jo at det blir mindre og mindre overflateparkeringer etter hvert som flere og flere gater blir miljøgater. Parkeringsmuligheter vil fremdeles være viktig for handelen i Trondheim.
Hun tror Torvet er bedre egnet til en slik utbygging enn flere andre steder i Midtbyen.
– Det er jo veldig sentralt, og det er et spennende alternativ. Etter det jeg vet og har hørt så er det ikke så mye i bakken der som mange andre steder i byen, men det for en arkeolog svare for. Men vi kan i alle fall ikke begynne med å si at det er vanskelig. Vi må se på mulighetene her.
Her er det nye p-huset i Trondheim
Åpner for ekstra parkering
Spent arkeolog
Forsker i Norsk institutt for kulturminneforskning, Ian Reed, er også inne i arbeidet med å legge nytt dekke på Torvet. Han mener det kan være spennende ting i vente i jorden under Olav i forbindelse med en eventuell dypere utgraving for P-hus.
– Torvet ligger i det som var utkanten av middelalderbyen, med dyrket mark og smier i sørøstdelen, men vi vet lite hva som skjedde der etter middelalderen. Det er potensial for å finne en del eldre ting der. Under utgraving i Prinsenkrysset ble det for eksempel funnet ting som kan dateres tilbake mellom 200- og 700-tallet, sier arkeologen.
Dette er et område hvor det er gjort lite utgravinger, sier Reed.
– Men vi vet det har vært menneskelig aktivitet der en god tid før byen vokste frem. Det er vanskelig å forutse nøyaktig hva vi kan finne. I dag har vi en del «kikkhull» på Torvet, men ingen større undersøkelser.
– Munkegaten må skånes
Byantikvar Gunnar Houen er kritisk til planene, først og fremst med tanke på Munkegaten.
– Den er spesielt sårbar i denne sammenhengen. Ramper for ned- og oppkjøring av biltrafikk vil innebære et betydelig negativt tilleggselement når det gjelder å forvanske og komplisere gatebildet. På denne bakgrunn mener jeg at det er grunn til så advare mot å plassere opp- og nedkjøringsramper for parkering under Torvet i nettopp Munkegatens trasé, sier han.
Han peker på Kongens gate, vest for Torvet, som mest egnet for nedkjøring. Denne er derimot regnet som uaktuell i planskissene til Asplan Viak (se grafikk).
– Det er en helt avgjørende forutsetning for å kunne komme miljømessig «velberget» fra et parkeringsanlegg under Torvet. Dersom vi skal kunne opprettholde, og helst forbedre miljøkvalitetene i Munkegaten og Kongens gate øst, som er del av noen av de historisk viktigste miljøene byen, må ikke et parkeringsanlegg få ødelegge bybildet i disse gatene, mener Houen.
Houen mener det er vanskelig å forstå at kapasiteten for bilparkering under gatenivå skal måtte øke i Trondheim.
– Vi har klare og «høyt flaggede» politiske føringer når det gjelder å overføre publikumstransporten til kollektive transportmidler og til sykkel i størst mulig grad. Hvorfor da intensivere tilretteleggingen for bruk av privatbil?
Løberg bekrefter at det er utfordringer med tanke på hvor innkjøringen til et slikt p-hus skal være.
– Dette vil være noe vi må se på i fasen som kommer, sier han.