De siste forberedelsene til omlegging av E39 ved Klett gjøres unna i dagene før jul. Trafikken skal etter planen legges inn på en nybygd trasé like etter nyttår. Entreprenøren har denne uka vært i full sving med asfaltlegging.
Les også: Slik blir det nye Klettkrysset
Gode forhold
- Når det er kaldt i været med snø, blir asfalten raskere nedkjølt og den blir mer porøs. Været vi har nå er en stor fordel, og vi oppnår den kvaliteten på asfalten som vi skal ha. Det er nesten som å holde på om sommeren, sier Håvard Bidtnes, teknisk byggeleder i Statens vegvesen.
Værgudene har vært på entreprenørens side denne måneden. Peab, som bygger ny E6 fra Melhus til Trondheim, kjører på for fult for å bli ferdige før juleferien, mens været ennå er stabilt.
Les også: Her kommer Klett-tunnelen
Nyter været
- Dette er helt uvanlig, vi må få lagt asfalten nå mens vi har dette været. Mye snø og frost i bakken er det asfaltleggerne ønsker seg minst, sier Ole Martin Woldseth, prosjektleder i Peab Asfalt.
Han har hatt om lag ti mann i sving denne uka. Det omfatter både de i produksjonen ved asfaltverket på Tiller, til utleggerne og de som kjører asfalt fra anlegget.
- Det er siste dag i dag, så er det juleferie, sier prosjektlederen.
Se også: Slik blir nyveien mellom Melhus og Trondheim
Ny rundkjøring
Store områder blir frigitt når veien legges om i uke to neste år. Intrimsveien er plassert nærmere bensinstasjonen på Klett. Der er det etablert en ny rundkjøring hvor fylkesvei 707 vil møte trafikken fra E39.
Områdene som blir frigitt, skal blant annet gi plass til bygging av et nytt bussknutepunkt på Klett, i tillegg til sammenhengende gangstier fra bensinstasjonen til de nye holdeplassene. Trafikken skal etter planen legges tilbake til den gamle traseen om et år.
- Etter nyttår vil bilistene se store endringer i forbindelse med byggingen av ny E6, sier Håvard Bidtnes i Statens vegvesen.