- Ladekaia er blitt en suksess og stor attraksjon for byens befolkning. Med et kaianlegg der vil den bli mer tilgjengelig for alle, kun få minutter unna sentrum, sier Tom Christian Lindvåg.

Sammen med AP-kollega Marek Jasinski vil han under bystyret senere i oktober be rådmannen om å utrede muligheten for å bygge og finansiere et bryggeanlegg ved Ladekaia.

Bortgjemt for turister

Med 40.000 besøkende er det ingen tvil om at Ladekaia har tatt byens befolkning med storm. I forrige uke fikk stedet også Byggeskikkprisen. Men duoen vil at flere skal oppdage stedet.

- I selskap med Lille Skansen, Munkholmen og Solsiden har det nye serveringsstedet langs Ladestien i løpet av noen få måneder rukket å etablere seg som en av sommerperlene langs fjordlinja vår. Men for mange er fortsatt tilgjengeligheten til det nye serveringsstedet ytterst på Østmarkneset noe begrenset, og for de fleste turistene som besøker byen vår er nok dessverre Ladekaia en bortgjemt perle de aldri får høre om, skriver duoen i interpellasjonen.

Jasinski og Lindvåg understreker at Trondheim er en fjordby, og vil at det vises mer frem enn det gjør i dag.

Ladekaia hadde over 20 000 besøkende allerede tidlig i august.

Rundtur på fjorden

- Drømmen er at en båt à la Munkholmbåten kjører rundt til de forskjellige sommerperlene våre i Trondheim. For eksempel starte med en lunsj på Lille Skansen før turen går til Munkholmen via Brattøra. Så Ladekaia for en middag og tilbake til Ravnkloa via Solsiden. Mulighetene er mange, men poenget er at det må gå an å binde dette sammen på en måte. Og for å få det til må et kaianlegg være på plass ved Ladekaia, sier Lindvåg.

På sikt vil han at denne båten er førerløs.

- Det er allerede klart at Trondheimsfjorden blir det første testområdet for ubemannede skip i verden. Hva om vi også var de første til å tilby en førerløs passasjerferje? Dette ville i høyeste grad være med på å markedsføre Trondheim som en teknologiby langt utenfor landets grenser, sier han.

Duoen ser for seg en unik mulighet for at cruiseturistene kan hoppe rett i en båt som tar turistene med på en rundtur for å oppdage Trondheim fra fjorden, og ikke bare ved å gå gatelangs eller skysses i busser.

Med båt til jobb

Jasinski sier forslaget også er et ledd i byutviklingen, og kaller det en fantastisk mulighet til å knytte bydelene sammen via sjøveien.

- Visjonen om byen som møter vannet må også handle om hvordan byen bruker havrommet. At Trondheim er en fjordby gir oss flere muligheter enn bare flotte utsikter og promenader. På sikt kan man se for seg muligheten til å anlegge flere kaier lenger øst inn mot Ranheim. Da får man ikke bare muligheten til å bruke båten til å besøke flotte friluftsområder, men også ta båten til jobben i byen. Det kan utvikle seg til å bli båtrute som åpner opp fjorden for byen, sier han.

Oppdater deg på debatten rundt storbyhallen i Trondheim - her er alle sakene

Kajakkanlegg

Et bryggeanlegg på Ladekaia vil ikke bare være til nytte for serveringsstedet. Ettersom Trondhjems kajakklubb skal lagre kajakkene her, mener duoen at stedet være et naturlig utgangs- og stoppested for byens padlere dersom tilgangen til vannet forbedres.

- Trondheim fridykkerklubb skal arrangere dykkerkurs her, og ønsker samtidig å benytte seg av båt. I tillegg tenkes det på å drifte en badstue i en av de gamle bunkerne og muligens et stupebrett/baderampe på sikt, forklarer Jasinski.

Turist i egen by

Tidligere har det ligget kai der, men Ap-kameratene lar det bli rådmannens oppgave å finne ut om det er mulig å få til i denne omgang, og ikke minst hva prisen blir. Flere ting må avklares, og blant annet må Trondheim Havn involveres.

Daglig leder ved Ladekaia, Thomas Hammeren synes forslaget er fantastisk,

- Den kaia som tidligere var her ble brukt i nesten 100 år, og det ville vært utrolig bra med et nytt kaianlegg her, sier han.

Han mener det som er skjedd siden juni, da stedet åpnet, har sørget for at trondhjemmerne har fått øynene opp for et nytt område i byen. Egentlig skulle de gamle lagerskurene ytterst ute på Østmarkneset rives. Så snudde kommunen i siste time, og det viser seg å være rett.

- Mange har oppdaget stedet de siste månedene, og ettersom det er i tiden å være turist i egen by, vil en kai være perfekt for hele området, sier Hammeren.

Fra lufta ser det slik ut på Ladekaia. Foto: Berdal Dronefoto
Rundtur. Slik ser Tom Christian Lindvåg for seg rundturen med båt i Trondheim. Ravnkloa, Lille Skansen, Brattøra, Munkholmen, Ladekaia, Solsiden og Ravnkloa. Foto: Google Earth
Slik så kaia ut i gamle dager. Bildet henger på hedersplass på Ladekaia. Foto: Lade Historielag