Veisalt er ett av de mest kontroversielle temaene blant bilister. Mange mener ulykkene blir færre av det, mens andre mener det kun er en plage. Men dersom man ikke er flink med bilvasken eller gir bilen en ekstra «spabehandling» hos et verksted, kan veisaltet føre til kraftige rustangrep.

- Bryr seg ikke

Daglig leder Jørgen Pettersen ved Tectylsenteret i Trondheim mener det har vært en stor forandring i bilproduksjon som har ført til at biler lettere ruster.

- Etter årtusenskiftet fikk ikke bilfabrikker lov til å bruke så mye sink i galvaniseringsprosessen. Dermed ble ikke belegget på understellet spesielt godt. Et annet problem er at salget av biler i Norge er så lite at de aller fleste bilfabrikantene bryr seg ikke om å lage biler med tanke på våre klimaforhold. Bilfabrikkene lager biler som hovedsaklig skal kjøres i land som ikke har noe rustproblem, sier han.

Pettersen bruker Volkswagen som et eksempel. De selger 25 000 biler i året i Norge, et tall som tilsvarer dagproduksjonen til bilselskapet.

- Norges bilsalg utgjør så liten andel at dette er ikke noe bilselskapene gidder å bry seg om. Det er billigere å ta reklamasjonskostnadene enn å gjøre om produksjonsmetodene, sier Pettersen.

- Vanskelig å snu prosessen

Rustangrep på bilene har økt betraktelig de siste årene, og grunnen til dette er økt salting og større trafikktetthet. Det fører til mer eksos, spesielt fra diselbiler som spyr ut svovel som blander seg med salt og fukt. Da blir det et korrosivt miljø for bilen, forklarer Pettersen.

Han tror mange bileiere ikke legger merke til rustskader fordi de er skjult under plastdeler eller de er hovedsakelig under bilen.

- Ute av syne, ute av sinn. Når rustprosessen er i gang, er det vanskelig å snu. Da er det et tidsspørsmål før bilen ruster opp og det blir hull. Det er som et hull i tanna. Når hullet først er der, så vil det ikke hjelpe om man pusser tenner. Man forsinker bare prosessen, sier han.

Både dyre og billige biler

Hans beste tips er å behandle nye biler med rustbehandling (tectyl) med en gang de kommer fra selgeren.

- Da får du best effekt og beskyttelsen varer lengst. I norske forhold så varer ikke beskyttelsen fra fabrikken lenge. Det økte forbruket av veisalt har mye av skylda. Vi får inn 2–3 år gamle biler som har store rustskader. Det spiller ingen rolle om det er dyre eller billige biler. Vi hadde nettopp inn en Bentley til 2,8 millioner. De ruster de også, sier han.

Mange kunder tror at det ikke har noe effekt å vaske bilen når den blir like skitten dagen etterpå, men dette er feil, ifølge Pettersen.

- Jeg sier alltid til kundene at de må vaske så mye som de orker. Bytt ut skitten, det hjelper. Vi ser at de som sier at de vasker ofte har mindre rust.

Bremsefeil på EU-kontroll

Senterleder Roger Utstrand ved NAF Trondheim har sett en del EU-kontroller som har endt med anmerkninger på grunn av rust.

- Veisaltet fører til at prosessen går enda raskere. Det skjer ganske ofte at man får en mangel på EU-kontrollen på grunn av rust. En av de typiske skadene er treghet i bremseklossene.

I 2006 var det bremsefeil ved EU-kontroll på 30 prosent av bilene. Seks år senere var tallet økt til 32 prosent.

- Økningen kan ha sammenheng med salting av veiene. Problemet med rust på bremseskivene er mer vanlig i Norge enn ellers i Europa. I enkelte tilfeller er det tilnærmet null bremsevirkning. Det kan være farlig dersom du prøver å bremse på glatta, sier Utstrand.

Mange blir overrasket over at biler som kun er 1–2 år gamle får trøbbel med bremsene på grunn av rust. Men det skjer, ifølge Utstrand.

Følg adressa.no på Facebook

Følg Adresseavisen på Instagram

Kan bli dyrt

Innehaver Arne Eliassen ved Trondheim antirustsenter forteller at det er spesielt bak plastskjermene ved bakhjulene at det kan bli en del rustskader uten at folk merker det.

- Saltmettet luft blir hengende bak og danner et godt miljø for rust. Det er skremmende hvor store skader som kan oppstå her uten at bileier får kunnskap til det, sier han.

Han forteller at dersom skadene får utvikle seg kan det bli en dyr affære.

- Vår understellsbehandling starter på 4500. Det vil fort bli like dyrt eller dyrere å skifte ut et bremserør som har rustet opp, sier han.