Norsk matematikkråd har besluttet å tildele Holmboeprisen for 2016 til Ingunn Valbekmo. Hun er til daglig lærer ved Byåsen skole, hvor hun underviser i 6. trinn.

- Ingunn Valbekmo er en engasjert matematikklærer som har evnet å endre undervisningspraksis både for egen del og med ringvirkninger i hele kollegiet, sier Brynjulf Owren, leder i Norsk matematikkråd i en pressemelding.

Gjør en forskjell

Nå får mattelæreren gratulasjoner fra kunnskapsministeren:

- Ingunn Valbekmo viser i praksis hvordan en lærer kan gjøre en forskjell, både for elevene og for det faglige fellesskapet på skolen. Ved å satse på grunnleggende forståelse av matematikk og at elevene skal utvikle egne strategier for å finne løsninger, har hun bidratt til å løfte undervisningen. Jeg gratulerer med en velfortjent hederspris, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Han overrekker prisen på Oslo katedralskole 23. mai.

Holmboeprisen har vært delt ut siden 2005, og det er andre gang en trondheimslærer vinner. I 2012 fikk Gina Onsrud, lærer ved Nardo skole, denne prisen. Prisen består av 100 000 kroner, som deles mellom prisvinneren og skolen.

Tirsdag ble Valbekmo feiret på Byåsen skole.

- Dette er veldig artig. Det er en stolt skole, stolte elever og en stolt prisvinner her i dag. Dette er en pris som står veldig høyt, sier rektor Wenche Kjellby Nesset.

Elevene grubler

Om årets prisvinner skriver Holmboekomiteen følgende:

«Undervisningen hennes bygger på at elevene skal få grunnleggende forståelse av matematikk. Ingunn hjelper dem til å se naturlige sammenhenger i faget og gir dem kunnskaper de kan bygge videre på. Oppgavene er rike og basert på problemløsning hvor elevene bruker språk og kommunikasjon i arbeidet med å løse oppgavene. Undervisningen er basert på samarbeid mellom elevene, og undring og mestring har høy prioritert. Ingen løsninger blir gitt, elevene grubler seg frem til disse, gjerne sammen med Ingunn. Undervisningen er lagt opp som en prosess der elevene utvikler egne løsningsstrategier. Tenkningen går fra det enkle til det mer krevende, hvor elevene tar i bruk den kunnskapen de har og resonnerer seg frem til løsninger gjennom blant annet skriving som støtte for egen læring. Læreboka er lagt bort til fordel for et blankt ark hvor de skriver og regner seg frem til en løsning, som senere presenteres på en «mattekonferanse» for de andre elevene».

Ifølge elevene er Valbekmo en lærer som har gjort matematikk morsommere og mer spennende. Hun er en lærer som ikke alltid er ute etter svaret, men måten elevene tenker på, og elevene får lov å bruke egne metoder.

- Hun lærer oss å forstå metodene, ikke bare lærer dem bort. Hun vil at vi skal se de beste metodene selv, sier elevene ifølge pressemeldingen.

Studerer matematikk

Valbekmo har tatt videreutdanning i matematikk på Høgskolen i Nord-Trøndelag, og går nå på masterstudiet i matematikkdidaktikk ved NTNU.

Seniorrådgiver i Trondheim kommune, Erlend Moen, sier de er veldig stolte over at en barneskolelærer i Trondheim igjen vinner denne høythengende prisen.

- Vi som teknologi- og realfaghovedstad har et ekstra ansvar for at våre elever tilegner seg gode ferdigheter i realfagene, og dette er derfor et område der det satses mye i Trondheim. Det er fantastisk at våre lærere og skoler får anerkjennelse for den jobben som gjøres.

Elevene ved Byåsen skole mener Ingunn Valbekmo har gjort matematikk mer spennende. Foto: Carl-Erik Eriksson, Trondheim kommune
Fra venstre Brynjulf Owren, leder i Norsk Matematikkråd, rektor Wenche Kjellby Nesset, prisvinner Ingunn Valbekmo og ordfører Rita Ottervik. Foto: Carl-Erik Eriksson, Trondheim kommune