Ideologi synes på ha blitt mindre viktig for jagerflygerne.

Status og respekt, redselen for å gå glipp av noe, samt ønsket om ikke å svikte sine kolleger. Dette er motivasjonsfaktorer når norske jagerflygere drar i krigen i Libya.

Det mener jagerflypilot og major Jens Gunnar Haugen Dragsnes, som siden 1997 har vært stasjonert på Ørland hovedflystasjon. Dersom oppdraget i Libya blir langvarig, kan også han bli sendt til basen i Kreta for å delta i operasjon «Odyssé morgengry».

- Ideologi mindre viktig

– Under den kalde krigen var motivasjonsfaktorer blant annet å beskytte familie og fedreland. Nå er oppdragene annerledes, og ideologi og politikk er blitt en mindre viktig motivasjonsfaktor, sier Haugen Dragsnes, som siden i fjor har undervist på Luftkrigsskolen i Trondheim.

Dette sier han både av egne erfaringer (han var i Kosovo i 1999 og i Afghanistan i 2002-2003) og basert på intervjuer med andre norske jagerflygere.

– At noen er villige til å reise i krigen og risikere livet for eget land og familie, er lett å forstå. Men det kan være vanskeligere for enkelte piloter og deres familier å forstå hvorfor de skal risikere egne liv for et regime så fjernt som det i Libya. Noen av dem ser sikkert motivasjon i FN-resolusjonen, men det er nok langt fra alle, sier majoren som er tidligere nestkommanderende ved 338-skvadronen på Ørlandet.

«Frykt for å bli utstøtt»

Han trekker frem en rekke faktorer som han mener påvirker motivasjonen:

  • Status og respekt.

  • Ønsket om ikke å svikte kolleger.

  • Angst for å gå glipp av noe.

  • Frykt for å bli utstøtt av gruppen.

– Utad og politisk frontes ikke slik motivasjon, da frontes det ideologiske. Men det er viktig at samfunnet også anerkjenner også andre motivasjonsfaktorer for å gå i krigen, sier Haugen Dragsnes.

Erfarne forbilder

De av flygerne som har erfaring fra i Afghanistan og Kosovo, får en viktig rolle i gruppen nå som de skal til Libya, ifølge Haugen Dragsnes.

– Det er også slik at når yngre flygere ser hvilken respekt og autoritet de eldre pilotene som har deltatt i tidligre konflikter har, kan det være en motivasjonsfaktor for å dra i krigen selv om man egentlig ikke har så lyst, sier han.

– Om noen år kommer det kanskje til å sitte en gjeng flygere sammen på Ørlandet og snakke om hvor spennende det var i Libya. Da er det kjedelig å være én av dem som ikke ble med, sier han.

- En voldsom spenning

– Basert på din erfaring, hvordan har jagerflygerne på Kreta det nå?

– Noen av dem er nok rolig og behersket, mange føler nok en stor usikkerhet. De første turene vil preges av en voldsom spenning, og mange av dem er nok redde for å gjøre feil, sier han.

I går sto seks F16-fly klare på Kreta. Major Jens Gunnar Haugen Dragsnes tror ideologi har blitt en mindre motivasjonsfaktor for pilotene. Foto: TERJE VISNES / MONTASJE