De nye fotoboksene kommer på strekningen mellom Storlien og Järpen. Allerede om et par uker skal de være montert opp og i drift, skriver Länstidningen. En svært stor andel av trafikken på denne strekningen er nordmenn på vei til eller fra Åre og Östersund.

LES LEDERARTIKKELEN: Hurra, en fotoboks! Jippi, en UP-patrulje!

– Vi ser på veier som har mye trafikk, høy ulykkesrisiko og høye hastigheter. I dag prioriterer vi veistrekninger med 70-, 80- og 90-soner, som ikke har midtdeler. Det stemmer bra på de tre strekningene, og stedene det her er snakk om, sier Gabriella Gulliksson i Trafikverket til avisen.

På svensk side av grensen bygges det nå ut mellom 2 og 300 nye fotobokser og trafikkamera hvert år, opplyser Vägverket.

Men det er ikke bare på svensk side av grensen det settes opp nye fartsfeller. Det skjer også i Sør-Trøndelag.

Sju av de nye trafikkameraene på E14 kommer på strekningen mellom Bjørnänge og Järpen. De to siste ved Enafors. Det er dermed snakk om en strekning på under sju mil.

Gulliksson forklarer til Länstidningen at det dreier seg om en veistrekning der fartsgrensen er senket fra 90 til 80 km/t. Vägverket bruker å plassere ut kameraene med ca. fem kilometers mellomrom i 80-soner der fotobokser bygges ut, forteller hun.

I tillegg til de ni fotofellene på E14 er fire nye fotobokser på Frösön, mellom Mjälle og Skärpbacken, allerede på plass. De kom sist uke.

Gulliksson understreker overfor Länstidningen at behovet for flere fotobokser er stort i hele Sverige.

– Etterspørselen er veldig stor og behovene er store. Vi forsøker virkelig å prioritere for å montere opp kamera der de gjør størst nytt, sier hun.