Dagen etter at en mann kjørte en lastebil inn i en gågate i Stockholm sentrum, for deretter å krasje inn i butikkfasaden til Åhléns og utløse brann, sendte varehuset epost til kunder med løfte om røykskadesalg.

– Da starter man et salg på røykskadde produkter, het det i eposten.

Fire mennesker døde og 15 ble skadd i angrepet.

Les mer om angrepet i Stockholm her.

Kritikk

Butikkjedens facebookside ble raskt fylt opp med rasende kommentarer fra kunder som anklaget Åhléns for usmakelig oppførsel og mente at de burde skjemmes. «Usmakelig» og «respektløst» var reaksjoner som gikk igjen. Butikken tilbød halv pris på varene som ble skadet i angrepet.

Visedirektør Gustaf Öhrn beklager ordlyden i eposten, men fastholdt planen om røykskadesalg.

– Vi befinner oss i en situasjon som vi aldri har opplevd før. Vi har forsøkt å håndtere den så klokt vi har kunnet. Det vi har fokuset på primært er våre egne ansatte, sa Öhrn.

Beklager

Uttalelsen dempet ikke kritikken, og tidlig søndag morgen la Åhléns seg langflate og beklaget det hele.

– Vi vil be våre kunder om unnskyldning for en dårlig beslutning, heter det i en pressemelding fra butikkjeden.

Videre opplyser butikken at de utsetter åpningen til mandag, uten skadede varer.