SISTE, klokka 20.00 mandag:

Seks trondheimsjenter på 17-18 år har nå kommet fram til hotellet sitt etter at de ble rammet av flykaoset på Rhodos. De er på sin aller første utenlandstur alene.

Klokka 19 mandag kveld kom de endelig fram til hotellet sitt etter å ha reist hjemmefra klokka 15 søndag. Egentlig skulle de ha landet på Rhodos rundt midnatt nesten et døgn tidligere.

Ut for å spise

- Vi har vært på reise i over 24 timer og er veldig slitne, sier Kristina Johansen til Adresseavisen klokka 20 mandag kveld.

- Det er veldig godt å komme fram. Nå skal vi ut og få oss litt mat, sier hun. Hun er sliten etter lang reise og et døgn uten søvn.

- Vi har bare småduppet litt, sier hun.

Nå gleder hun og resten av jentegjengen seg til resten av ferieuka.

Lang og slitsom tur

Årsaken til trøbbelet for jentegjengen fra Trondheim og mange tusen andre turister var problemer med innsjekkingssystemet på den lokale flyplassen på Rhodos. Det gjorde at folk ikke kom seg med fly fra Rhodos søndag kveld og mandag morgen. For jentegjengen fra Trondheim førte datatrøbbelet til at de ikke kunne lande på Rhodos, og det ble en lang og slitsom tur til reisemålet via Tyrkia og flyplassen Dalaman.

- Det er vår første tur til utlandet alene, forteller Kristina. Jentegjengen er 17-18 år og skal på rhodostur sammen før de begynner i tredje klasse på ulike videregående skoler til høsten.

- Det har vært veldig slitsomt og varmt. Det er vanskelig å ikke vite noe, sier Kristina Johansen. Hun forteller at de klokka ti mandag ble sendt med buss til den tyrkiske havnebyen Marmaris. Derfra skulle de ta båt. Den lot vente på seg.

Forsinkelse og uklare beskjeder

- Vi fikk beskjed om at båten skulle gå klokka 14 og at vi måtte være på havna klokka 13. Vi fikk også vite at vi kunne gå og kjøpe oss noe og sende regning etterpå til Ving, forteller en sliten Kristina.

- Da vi kom til havna klokka 13, var det ingen fra reiseselskapet Ving der. Men fra noen som jobbet på havna, fikk vi vite at båten var forsinket. Først klokka 15.30 gikk båten. Men vi fikk ikke vite noe og måtte stå i sola og vente til båten endelig kom, forteller Kristina Johansen. Hun forteller at hun har snakket med foreldrene som nok ble litt urolige av den vanskelige reisen.

På tyrkisk flyplass

Da Adresseavisen snakket med henne mandag morgen, sa Kristina Johansen:

- Nå står vi på flyplassen i Dalaman i Tyrkia. Her har vi sittet i hele natt, og sist gang vi fikk en baguett og vann var klokka fire i natt, fortalte hun.

- Vi fikk vite rett før vi landet at det var problemer på Rhodos flyplass, og at vi derfor ikke kunne lande der, sier Johansen.

Måtte legge ut for visum

Etter å ha ankommet Dalaman har Kristina Johansen og reisefølget lagt ut penger for visum for å være i Tyrkia.

- Her har det vært et kaos av varme, masse mennesker og forvirring. Og to personer besvimte i folkemengden, forteller hun.

Kristina Johansen og de andre i reisefølget er fortvilt over situasjonen.

- Vi har nå fått vite at vi skal ta buss til båten, og så båten over til Rhodos. Men vi har stått i to timer og ventet på bussen uten noe mer informasjon, sier Kristina Johansen på telefon til Adresseavisen like etter klokka 08.00. mandag morgen.

Lange køer i Rhodos

Det er rapportert om manuell innsjekk og timelange køer i Rhodos, samt andre på vei til flyplassen som har blitt omdirigert til Dalaman i Tyrkia.

På flyplassens hjemmesider fikk reisende beskjed om å måtte regne med forsinkelser på grunn av tekniske problemer med systemer levert av en tredjepart.

Kriseteam

Mandag var kriseteamet til reisebyrået Ving og Thomas Cook Airlines Scandinavia i møte. Ving.no skriver på sine nettsider at Ving og Thomas Cook ikke har noe å gjøre med innsjekkingsproblemene på Rhodos flyplass.

«Det er en systemfeil som har forårsaket problemene, noe som også har rammet andre flyplasser i Hellas. Vårt hovedfokus er å ta vare på gjestene våre og løse situasjonen på best mulig måte. Vi beklager virkelig situasjonen som har oppstått og vi har full forståelse for at våre gjester er frustrerte. Det jobbes på spreng for å finne flyløsninger slik at vi kan få gjestene våre hjem. Informasjon kommer når vi har løsninger på plass.» heter det på reiseselskapets nettsider mandag kveld.

Selskapet forklarer det som skjedde med at innsjekkingssystemet kollapset søndag kveld. All innsjekking måtte gjøres manuelt, noe som førte til lange køer og ventetider. I tillegg var det mangel på bakkepersonale på flyplassen, skriver Ving. Det førte til at flere fly ikke kom seg av gårde, og noen fly måtte omdirigeres til Tyrkia.