Boeing-fly var nære å styrte dagen før dødsulykken i Indonesia

Dagen før den tragiske Lion Air-ulykken der 189 mistet livet, støtte flyet på samme problem. Da ble det reddet av en ledig pilot som tilfeldigvis var om bord.

Et Boeing 737 MAX 8-fly er her i hangaren før inspeksjon på Soekarno Hatta i Jakarta.  Foto: NTB SCANPIX

Saken oppdateres.

Den 28. oktober i fjor kjempet et Lion Air-mannskap alt de hadde for å rette opp et Boeing 737 MAX 8-fly som var i full fart nedover mot bakken. En pilot som egentlig hadde fri og tilfeldigvis satt i cockpiten visste imidlertid heldigvis hva man skulle gjøre.

Han lyktes i å finne problemet og fortalte mannskapet hvordan de skulle deaktivere et defekt flykontrollsystem i flyet, slik at det ble reddet, sier kilder tett på etterforskningen av Lion Air-ulykken i Indonesia til Bloomberg.

Dagen etter nestenulykken, den 29. oktober, lettet samme fly igjen med et annet mannskap. Da støtte det på et identisk problem og styrtet ned i Javasjøen kort tid etter avgang fra Jakarta. Alle de 189 om bord mistet livet.

Fem måneder senere styrtet et Ethiopian Airlines-fly av samme modell kort tid etter avgang i Etiopia. Alle 157 om bord omkom. Etter å ha mottatt Ethiopian Airlines-flyets svarte boks, sa Etiopias transportminister Dagmawit Moges at det tilsynelatende er klare likheter mellom denne styrten og Lion Air-styrten.

Begge flyene vendte brått nesa nedover før krasjen, og flymodellen er satt på bakken i nesten hele verden etter ulykkene. Boeing har opplyst at de skal oppdatere programvaren som skal motvirke at flyet steiler og har framholdt at MAX 8-flyene er trygge

På forsiden nå