Canadisk flyselskap satser på elfly

Et flyselskap i Canada vil sette elfly inn i persontrafikk og gjennomførte tirsdag det de hevder var en historisk prøveflygning.

Saken oppdateres.

Harbour Air har sammen med teknologiselskapet magniX utviklet elmotoren på flyet som ble testet, et 62 år gammelt sjøfly av typen DHC-2 de Havilland Beaver.

Tirsdag gjennomførte de en prøveflygning i Vancouver, rett nok bare tre minutter lang, men likevel historisk, ifølge selskapets grunnlegger og eier Greg McDougall.

Skapte historie

– I dag skapte vi historie, slo han fast etter selv å ha sittet bak spakene på det gule sjøflyet som kan ta seks passasjerer.

– Vårt mål er å elektrifisere alle våre fly. Det er ingen grunn til ikke å gjøre dette, sier han.

Harbour Air transporterer rundt en halv million passasjerer årlig mellom Vancouver, skistedet Whistler og øyer og småsteder langs stillehavskysten.

– Dette beviser at kommersielle helelektriske flygninger lar seg gjennomføre, sier sjefen for magniX, Roei Ganzarski.

Kutt i utslipp

Elfly vil ikke bare medføre drastisk kutt i klimautslipp, men også spare flyselskap for store utgifter til drivstoff og vedlikehold, understreker McDougall.

Kommersiell bruk av elfly i passasjertrafikk er imidlertid fortsatt et stykke fram i tid, men Harbour Air håper sertifiseringen vil være på plass innen to og et halvt år.

Store flyprodusenter som Boeing og Airbus jobber også med å utvikle elfly, og magniX samarbeider også med det israelske selskapet Eviation. Sammen viste de fram et niseters elfly under et flyshow i Paris i juni. Dette flyet, som er døpt Alice, skal etter planen gjennomføre jomfruturen i begynnelsen av neste år.

(©NTB)

På forsiden nå