Trøndere setter helsa på spill

Mannskap går rundt med hodepine, er kvalme, kaldsvetter og føler seg ruset.

Saken oppdateres.

Fem båter, derav «Boa DeepC» fra Taubåtkompaniet, er nå på plass i Mexicogulfen for å bidra i opprydningsarbeidet etter oljekatastrofen.

Fartøyene ligger rett over brønnen som spruter ut enorme mengder olje og gass. Mannskapene frykter nå for fremtidige helseskader, skriver smp.no.

- Det lukter White Spirit over alt, sier en av mannsskapet. Ingen av mannskapet ønsker å stå frem, men flere sier at de frykter for sikkerheten og helsa.

Føler seg ikke trygge

«Ingen av oss ville i utgangspunktet reise om bord. Vi var veldig redde. Vi følte angst, satt med en følelse av at vi satte helsen på spill samtidig som vi ikke regnet med støtte fra rederiet på dette. Vi jobber rett over en ukontrollert brønn som pøser ut råolje. Det kan ikke på noen måte sies at dette er en trygg operasjon».

Det skriver mannskapet i et felles brev til et av de fem rederiene. Til svar skrev rederiet dette:

«Rederiet forsøker etter beste evne å opptre på en så god og profesjonell måte som mulig, og vi forventer at samtlige på båtene opptrer på en profesjonell måte, noe som ikke er tilfelle i brevet.»

Gassmasker

Før den første turen til katastrofeområdet fikk mannskapet et lynkurs i bruk av gassmaske. Mannskapet ble først utstyrt med gassmasker som dekket munn og nese. Senere fikk de heldekkende gassmasker. Mannskapet forteller til smp.no at faregrensene flere ganger er overskredet.

Et annet av Ole T. Bjørneviks skip, «Boa Sub C», var et av de første som kom til riggen etter katastrofen var et faktum. Både «Boa Sub C» og «Boa Deep C» har også delvis ledet redningsarbeidet etter oljekatastrofen.

De fem norske båtene som i øyeblikket er med i forsøket på å stoppe det enorme oljeutslippet er «Viking Poseidon» fra Hordaland-rederiet Eidesvik, «Skandi Neptun» fra DOF, «Boa DeepC» fra Taubåtkompaniet i Åfjord, «Rem Forza» fra Rem Offshore i Herøy og «Ocean Intervention III» fra Ulsteinvik.

 
 
 
På forsiden nå