Flere hundre kan ha overlevd

Mellom 300 og 400 mennesker er funnet i live etter ferjeforliset i Rødehavet, ifølge rederiet. Egypts president Hosni Mubarak antyder at skipet som gikk ned, kan ha hatt sikkerhetsmangler.

Saken oppdateres.

«Al-Salam Boccaccio 98» gikk ned i de tidlige morgentimene fredag med 1.406 mennesker om bord, på vei fra den saudiarabiske havnebyen Duba til Safaga i Egypt. De fleste av dem som var om bord var egyptere.

Ferjene som trafikerer denne ruta, er et rimelig og populært framkomstmiddel for egyptere som jobber i Saudi-Arabia.

Men blant passasjerene var også pilegrimer som hadde besøkt den hellige byen Mekka. Det befant seg også rundt 100 saudiarabere, to sudanere og en canadier om bord.

Sterk vind

Letingen etter overlevende var vanskelig fordi det blåste sterk vind og sjøen gikk høy i området der forliset skjedde. Rederiet som eier skipet, el-Salam Maritime Transport Company, sier et annet av deres skip plukket opp de mellom 300 og 400 overlevende fredag.

– Vi har funnet de overlevende og vi tok dem om bord i ett av våre skip som ble sendt for å delta i redningsoperasjonen, sa rederiets talsmann Mohammed Helmy.

Skipet var på vei fra Saudi-Arabia til Egypt da en lokal kaldfront som medførte sterk vind og høy sjø, passerte natt til fredag.

Gransking

President Mubarak ga fredag ordre om øyeblikkelig gransking av forliset, og forlangte garantier for at andre skip i Rødehavet oppfyller sikkerhetskravene.

– Skipet gikk til bunns nesten med det samme, og det kan ikke ha vært nok redningsflåter om bord. Dette viser nok at det må ha vært problemer med sikkerheten, men vi kan ikke ta resultatene av granskingen på forhånd, sa president Mubaraks talsmann Suleiman Awad.

Forsvant

Ferja var på vei fra den saudiarabiske havnebyen Duba og skulle vært framme i Safaga i Egypt klokken 02.30 fredag morgen lokal tid.

Redningstjenestene i landet mottok ikke noe nødsignal, men ble satt i alarmberedskap da skipet brått forsvant fra radarskjermene.

Et redningssenter i Skottland mottok imidlertid et nødsignal, som ble sendt videre til Egypt via Frankrike. Et skip i området skal også ha plukket opp nødsignal fra ulykkesskipet.

Vann på bildekket?

Den svenske fagmannen Claes Källström sier til nyhetsbyrået TT at ett av de store problemene med fartøyer av denne typen, er at de har sammenhengende bildekk fra forut til akter. Dette dekket utgjør en enorm åpen flate.

– Kommer det inn vann på bildekket, kan fartøyet bli ustabilt og begynne å kantre. Da kommer det enda mer vann inn. Dårlig vær kan forverre situasjonen, sier Källstrøm, forskningssjef ved konsulentselskapet SSPA.

Gikk du glipp av disse?
 
 
 
 
 
 
På forsiden nå