Matkjedene dumper prisene til oppsiktsvekkende lavt nivå før jul. Frykt for å havne nederst i førjulens pristester er en hovedgrunn.

Men bare varer og merker som er med i de store pristestene får dumpingpris.

Les også: Professor mener kundene taper på prisportal

Merket avgjør

Side ved side på Bunnpris i Elgesetergate står Geisha grøtris og Ming grøtris. I essens to identiske produkter i lik mengde. Vanligvis ligger de også ganske likt i pris. Men ikke nå.

Ming-grøtrisen har sin ganske vanlige pris på 26,80 kroner. Men en vill priskrig mellom lavpriskjedene gjør at Geisha-varianten koster 1,90 kroner på Bunnpris. Nei, vi har ikke skrevet feil. Prisen torsdag var én krone og nitti øre. Konkurrenten Rema 1000 har tatt i enda 40 øre og tar 1,50 for denne pakken. I samme leia er også Kiwi og Coop.

Og dette er ikke eneste varen med latterlig lav pris om dagen.

Pristest-tid

- Det har aldri vært så ille som nå. Vi selger varer langt under kostpris og taper penger hver gang vi selger disse varene, sier driftsdirektør i Bunnpris, Tore Bjørnebo.

Det meste av forklaringen ligger i at kjedene venter pristestbesøk fra ulike riks- og regionsaviser før jul. Høyest henger det å komme best ut i VGs julematbørs, en årlig pristest blant lavpriskjedene. Resultatet herfra oppleves nærmest som vinn eller forsvinn for kjedene som vil overbevise kundene om at det lønner seg å handle hos dem.

- Alle vil vinne disse pristestene. Vi som er såpass små, klarer sjelden å komme ut på topp. Men det verste er å komme dårligst ut, sier Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Les også: Kiwi vokser raskest

Fikk du med deg saken om at Bunnpris oppdaget at det var så mye svinn i en av Ica-butikkene de overtok, at de satte inn vakter ved søppelkassene?

Sjekker hverandre

For å sikre seg topplassering, både hver dag hos kunder og i aviser som kårer prisvinnere og -tapere før jul, følger kjedene tett med på hva konkurrentene gjør. Daglig, iblant flere ganger hver dag, sjekkes og endres prisene. Hver kjede har prissjekkere som besøker konkurrentenes butikker, sjekker ulike varelinjer og varsler inn til sine respektive hovedkontor. Er konkurrenten billigere, blir prisen i egen kjede satt ned. Er konkurrenten dyrere, kan det hende egen pris settes opp.

- Med de elektroniske prissystemet i butikken, kan vi endre prisene i alle våre butikker på svært kort tid når vi får tilbakemelding om at konkurrentene har lavere priser. Kjøpmennene trenger bare godkjenne i hver butikk, så er prisene på hyllene og i kassa endret, sier Tore Bjørnebo, driftsdirektør i Bunnpris.

Les og se video av Rema 1000s prisjeger på jobb i en Kiwi-butikk: Jakter på lavere priser i konkurrentens hyller

I ankelhøyde i reolen ved Bunnpris i Elgeseter gate, er henger en av de «ille» prislappene Bjørnebo snakker om: Nora surkål til én krone.

- Jeg ser at jeg bommet da jeg kjøpte Kløver surkål til to kroner i går, sier Christian Lykke med glimt i øyet og kikker ned på de to varene side ved side, begge til 10–15 kroner mindre enn vanlig.

- Én krone for en pakke surkål: Ikke nok til å betale limet i eska engang, sier Bjørnebo.

Liker du å holde deg oppdatert på nyheter fra økonomi og næringsliv i Midt-Norge? Da anbefaler vi at du følger Økonomiadressa på Facebook!

Middag for under femmeren

Hos Rema 1000 fant vi for eksempel dette:

  • Toro Bergens fiskesuppe: kr 2,40.

  • Toro tomatsuppe: kr 4,90.

  • Tunfisk i olje: kr 2,-

  • Bakepapir ark: kr 2,50.

  • Geisha grøtris: kr 1,50.

Hos Bunnpris fant vi blant annet dette:

  • Risgrøt Fjorland: kr 4,40.

  • Nora surkål: kr 1,-

  • Bjørken pepperkaker: kr 2,90.

  • Marsipan Kløver 500g: kr 1,50.

  • Sirup lys dansk: kr 3,60.

Hos Kiwi hadde de for eksempel disse prisene:

  • Gilde julepølse: kr 9,-

  • Classico pastasaus: kr 4,60.

  • Sopps spaghetti: kr 4,30.

  • Toro Bali kyllinggryte: kr 3,20.

  • Toro Betasuppe: kr 3,80.

Coop Prix hadde blant annet:

  • Coop ostepop: kr 3,30.

  • Fjorland risgrøt: kr 6,90.

  • Toro bergensk fiskesuppe: kr 4,-

  • Berthas pepperkaker: kr 3,50.

  • Toro Bali kyllingryte: kr 7,80.

Kiwi: - Det er vilt om dagen

De fleste av disse varene koster vanligvis 10–20 kroner mer enn hva du får kjøpt dem for nå.

- Ja, det er vilt om dagen. Vi har alltid hard konkurranse på pris, men i forbindelse med høytid blir det spesielt. Jeg kan ikke huske at det noen gang har vært så billig som nå, og det kommer jo kundene til gode, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Å være med på prisdansen koster kjedene dyrt. Alle varene som nå selges til dumpingpris, betaler kjedene det mangedobbelte for i innkjøp.

- Gir feilaktig holdning til pris

Adresseavisen fortalte i fjor om at kjedene taper enorme beløp bare på én av julens store matvarer: juleribba. Ifølge Bunnpris-sjefen er nordmenn nå så vant til unaturlig lav pris på ribbe, at det nærmest er umulig å tjene på den.

- Nå selger vi igjen juleribbe til under 30 kroner kiloen. Skal vi gå i null, må vi ha rundt 100 kroner kiloen. For å tjene penger på den, enda litt mer. Men nordmenn flest syns jo ribbe for over 50-lappen per kilo er dyrt, sier han.

Om du nå går i butikken og finner tomme hyller på noen av varene vi har ramset opp over, er det ikke bare fordi de er populære. Det er nemlig ikke sikkert kjøpmannen din tar inn særlig volum av varene han nå taper på å selge. Og har han dem inne, vil han ifølge Bunnpris-sjefene gjerne prøve å gjemme dem litt.

- Disse varene står gjerne nederst, øverst eller ytterst i hyllene. Vi prøver å ha varer vi tjener penger på i «gripehøyde», sier Lykke mens vi går gjennom butikken passerer vi potetgull-reolene.

I pluss på alt usunt

- Her tjener vi penger, sier Lykke.

- På nesten alt som er usunt er det grei fortjeneste, legger han til.

- Men dere må jo ta inn det dere taper på de ville prisene. Hvordan gjør dere det?

- Det kan være varer som ikke er særlig prisfølsomme som justeres noe opp. Jeg tror nok ikke handlekurven totalt blir særlig mye billigere med dette. Men hadde vi solgt bare billigvarene, ville vi måttet stenge, sier Lykke.