Her er det kortere vei til Rørosvidda enn til Gløshaugen. Men Norbit på Røros har funnet styrke i å holde til i utkanten.

- Her på Røros er vi jo litt innsnødd. Dermed må vi gjøre våre ting så smart som det går an. Hvis ikke blir konkurranseulempene for store. Men ved å jobbe tett med kundene våre og utvikle gode prosesser, klarer vi å konkurrere med hele verden, sier salgsansvarlig Roar Sundt ved Norbit EMS avdeling Røros.

Trondheim, Selbu og Røros

Røros virker kanskje ikke som det åpenbare valget fot en høyteknologibedrift. Ifølge Sundt er det ikke heller alle på Røros vet hva Norbit driver med.

- Folk på Røros vet at vi jobber med elektronikk, men at vi jobber med banebrytende produkter, er nok ikke kjent, sier han.

Selskapet har skiftet eiere og navn flere ganger etter at det i 1980 ble etablert som en produsent for Autronica i Trondheim.

At valget falt på Røros den gangen, var på grunn av lokal tilknytning i ledelsen i Autronica, samt gunstig rent klima og finansiering med statlige distriktsutviklingsmidler. Siden da har selskapet skiftet eiere flere ganger og hett både Amitech, Kitron, Norbitech og dagens Norbit EMS. Hovedkontoret ligger i Trondheim med produksjonsavdelinger der, samt i Selbu og altså på Røros.

Innenfor veggene i det relativt anonyme bygget mellom Slagghaugene og Småsetran, produseres høyteknologi og mikroelektronikk til alt fra brannvarslere, sim-kort, betalingsløsninger til teknoligikomponenter til en rekke bilmerker. Og det er her, til bilindustrien, leveransen til Kina kommer inn.

Les også: Nå skal Norbit legge verden for sine føtter

Trofaste ansatte

På en skjerm ved en av maskinene i produksjonshallen, vises en av prosessene kraftig forstørret.

- Det vi ser her, er flytende loddetinn igjennom spissen av en sprøyte i produksjonen av mikroelektronikk til setestyring til en Peugeot. Dette skal sendes til Kina og inngå i videre produksjon til bilmerket. Og vi leverer også flere lignende produkter til Kina, forteller innkjøpsansvarlig Dag Vinge.

Til Kina: På skjermen bak Roar Sundt vises en forstørrelse av produksjon av mikroelektronikk til setestyring til en Peugeot. Dette skal sendes til Kina og inngå i videre produksjon til bilmerket.

Både Vinge og Sundt har over 30 år bak seg i bedriften og ble for et par år siden hedret, sammen med flere kollegaer, med Norges Vels Medalje for lang og tro tjeneste. Kontinuiteten er noe av Norbits største fortrinn, mener Sundt.

- Del av folkesjela

- Det et vi er litt innsnødd, er faktisk en fordel. Vi får større kontinuitet blant ansatte som gjør at kundene våre treffer samme personer over flere år som kjenner produktene deres og hvilke behov de har, sier Sundt og drar paralleller tilbake til tiden da kobberverkets storhetstid i Bergstaden.

- De som i sin tid drev smelteovnene ved kobberverket her oppe, hadde høyere utnyttelse på de ovnene enn produsenten i Tyskland hadde. Dét handler om at folk som har jobbet med samme prosesser over tid, har de prosessene under huden og da gjør man det beste ut av det man har. Og jeg påstår at det sitter litt i folkesjela på Røros. Vi har mye og variert industri her, og jeg ser ingen grunn at vi på Røros ikke skal være best i verden når det gjelder mikroelektronikk, sier Sundt.

Les også: Autronica flytter deler av produksjonen til Polen

Fra Røros til Jaguar

Blant kundene er en rekke ulike bilprodusenter. Skulle du være så heldig å eie en Jaguar, har du en bil med teknologi produsert på Røros. Samme gjelder bilmerker som Mini, Bentley, BMW, Maserati, Opel, Citroën, Volvo trucks, Isuzu, Smart, John Deere, Man og altså Peugeot. Men dette er bare en liten del av produktkatalogen.

Har du en autopassbrikke i bilen din, har den teknologi fra Norbit som også produserer kretskort til medisinsk utstyr, brannvarslingsystemer, ulike sensorer og til og med elektronikk til satellitter. For å nevne noe.

En storkontraktene de har startet produksjon på nylig, er for mobilbetalingsløsningen Ablepay. Trondheims-baserte Ablepay Technologies har funnet opp en løsning som enkelt oppgraderer vanlige betalingsterminaler for bankkort til å ta imot mobilbetaling fra ulike leverandører som Vipps og Mobilepay. Utviklingen av produksjons metoder er skjedd i tett samarbeid med Norbit på Røros, en totimers kjøretur fra kontorene i Trondheim.

Micro: Komponenter på størrelse med støvkorn inngår i produksjonen av ulike kretskort ved Norbit.

Les også: Oppgraderer gamle betalingsterminaler

- Nærhet viktig

- Vi har jobbet sammen med Norbit under hele utviklingsprosessen som alt i alt har gått over ti år. Det er lett som oppfinner å designe produkter uten tanke på effektiv produksjon. Men i dette samarbeidet, har vi hatt produksjon i tankene hele veien og gjort produksjonsprosessen lettvint og konkurransedyktig, sier Ablepays grunnlegger og teknologidirektør, Steinar Brede.

Han er stadig vekk på besøk hos Norbit på Røros. Denne dagen har han tatt med seg utstyr i bilen og sitter på lånt plass og tester.

Ablepays grunnlegger og teknologidirektør, Steinar Brede, kommer stadig på besøk hos Norbit. Foto: Marianne Tønset

- Det hadde ikke vært så lett å få til om vi hadde hatt produksjon i Asia. Heller ikke å sende via nettet er helt gunstig, både når det er snakk om forretningshemmeligheter og, ikke minst, fordi det trengs streng sikkerhet rundt teknologi for betalingsløsninger, sier Brede.

Les også: Syv ansatte må gå i Røros-selskap

Automatiseringsgevinst

Roar Sundt bruker samarbeidet med Ablepay for å illustrere hvordan samarbeid om produkter kan bidra til å gjøre en produsent på vidda i Røros, så å si, i stand til å konkurrere med lavlønnsland andre steder i verden.

Microdata: Sim.kort og kretskort til ulikt bruk er hovedproduktene ved Norbit på Røros. Foto: Vegard Eggen

- Den opprinnelig teknologien på dette kortet benyttet wifi-teknologi som radiosender. Gjennom flere prototyper og utprøvinger ble det utviklet et kort med blåtann-teknologi. Erfaringene fra denne utvikling som har foregått i flere steg, og dette gjør at vi nå kan produsere langt mer effektivt. Større grad av automatisering og gode tekniske prosesser er vi avhengig av. Og det får vi til, sier Sundt.