Ved hjelp av en innebygd chip i klokka, åpner Alf-Egil Bogen døren som tar oss inn i «teknologirommet» han har bygget hjemme hos seg selv.

– Nå uler det sikkert i alarmen ... Der ja. Det er det nyeste prosjektet vårt, en hjemmelaget alarm, sier han med et smil, og ser på sønnene Sindre (11) og Eivind (14).

Nede i kjelleren åpner det seg et mekka for de med litt over middels interesse for teknologi. Yngstemann Sindre har nettopp programmert og bygget sin første robot, som ved hjelp av to sensorer er i stand til å følge en svart linje som er tegnet opp på skrivepulten. Storebror Eivind har tatt steget videre, og laget prototyp nummer to av det som sannsynligvis er verdens første hyllekoffert.

– Jeg fikk ideen sammen med kameraten min Truls under en skisamling i Meråker. Klærne havnet på gulvet, og det var umulig å finne det man lette etter. Nå ligger de ferdigsorterte i hyllene i kofferten, slik at de ikke roter seg sammen, forklarer han.

Brenner for nyskaping

Selv om guttene understreker at fotball og ski er det som opptar dem mest, er det tydelig at Bogens interesse for teknologi og nyskaping har smittet over på barna. Det er snart 20 år siden han og kollegaen Vegard Wollan troppet opp på Atmels hovedkvarter i California, og overbeviste elektronikkgiganten om at de kunne lage de beste mikroprosessorene i verden. Resultatet ble Atmel Norway på Rosten i Trondheim, som i dag omsetter for flerfoldige milliarder kroner i året.

Selv har Bogen avsluttet karrieren i Atmel. Tiden bruker han nå som CEO i teknologiselskapet Novelda, og på å inspirere nye generasjoner til å ta steget for å skape nye suksesshistorier i Trondheim og Midt-Norge.

– Det handler om å skape en arena for unge mennesker i dag hvor de kommer i kontakt med teknologi, og ikke minst andre med interesse for teknologi. Samtidig er jeg utrolig opptatt av at ungdommer og unge gründere skal få et internasjonalt nettverk, slik at de får inspirasjon fra de beste miljøene hvor de enn finnes i verden, ikke bare fra naboen, forklarer han.

Lærer elever teknologi

Hans eget bidrag til dette, er blant annet ved at han som styreleder i Trondheim Makers underviser elever ved Sunnland skole i Trondheim i teknologi i teori og praksis. Her hjelper han bant annet elevene med å bygge og programmere Lego-roboter, og viser hvordan man lager en egen boomblaster. I tillegg er han en av ildsjelene bak Maker Faire Trondheim, en internasjonal teknologi- og oppfinnerfestival som blir fulgt av teknologiinteresserte verden over.

Han er imidlertid klar på at lek med teknologi og det å ha massiv kunnskap, ikke er nok for å lykkes som gründer.

– Å være gründer ligger nok mer i genene, enn i kunnskapen man har om et fagfelt. Man må jobbe hardt over lang tid. Det sies at man må ha brukt minst 10 000 timer for å bli best i en idrett, og det samme gjelder for teknologi. Og så må man ha motivasjonen til virkelig å lage noe som er bedre enn det andre klarer, sier han.

Dette er kriteriene Bogen mener må oppfylles for å oppnå gründersuksess.

1) Gjennomføringsevne: Når du begynner med noe, gjør det ordentlig. Sett deg et mål, og gjennomfør det. Dette er veldig viktig. Har du aldri gjennomført noe du har påbegynt før i livet ditt, er det ikke sikkert at det å opprette en bedrift er riktig for deg.

2) Innsats og konsekvenser: Det krever ganske mye innsats for å lykkes med å starte opp en bedrift. I tillegg har det konsekvenser å starte opp selv, i form av at man må velge bort en del ting som man ellers ville brukt fritiden på. Man må regne med mye reising og hardt og målrettet arbeid over tid. Man må tenke over hvor lyst man har til å starte for seg selv. Suksess kommer ikke av seg selv.

3) Velg riktig team: Få med deg finke folk som har spisskompetanse på de ulike områdene som er viktige for at din bedrift skal lykkes. Det kan være lurt å ha både krigere, som tror de kan klare alt, og de logiske tenkerne, som er superintelligente, men mener at dette ikke er mulig. I tillegg må man ha alle de gode hjelperne, som får alt til å fungere.

4) Fokus: Du må velge deg én ting du skal bli best på, det går ikke an å bli best på alt. Noe av det viktigste man gjør, er å velge bort ting man ikke skal satse på, for heller å vie all tid og krefter på den ene tingen som skal sørge for at du lykkes.

5) Kunder: Når du skal ha et nytt produkt på markedet, er det kundene som skal gi deg fortjenesten. Et tips er å velge den sikre veien, det vil si å velge kunder i et allerede eksisterende marked. Da jeg og Vegard startet opp, dro vi til Ericsson, Sony og andre store elektronikkselskaper, som vi visste hadde bruk for produktet vårt. Mange gjør feilen ved å utvikle produkter for et marked som ikke finnes ennå. Utvikler man for kunder som er i et eksisterende marked, har en god markedsandel og tjener penger, vet man at hvis produktet blir bra, ligger alt til rette for å lykkes, sier Bogen.

Selv om guttene understreker at fotball og ski er det som opptar dem mest, er det tydelig at Bogens interesse for teknologi og nyskaping har smittet over på barna. Foto: OLE MARTIN WOLD
Ved hjelp av en innebygd chip i klokka, åpner Alf-Egil Bogen døren som tar oss inn i «teknologirommet» han har bygget hjemme hos seg selv. Foto: Ole Martin Wold
Foto: ole martin wold