– Bomstasjonen er tegnet inn som en portal rett nord for Hofstadtunnelen, sier konstituert prosjektsjef Ole Gunnar Sølberg i Nye Veier.

Bomstasjon

Ny E6 mellom Kvål og Melhuskrysset skal delvis finansieres ved bompenger, og bomstasjonen kommer altså ved Hofstadtunnelen. Sølberg opplyser at bomstasjonen blir passert slik at den må passeres om en vil kjøre inn på fylkesveien som går gjennom Søberg. Beboere på Søberg har fryktet at E6-bilister vil kjøre gjennom boligområdet for å unngå bompenger.

Det er første gang det kommer bomstasjon på E6 i Melhus.

– Bomstasjonen tas nok ikke i bruk før utpå høsten, sier Sølberg.

I de nye E6-prosjektene kan det bli flere bomstasjoner oppover dalen, og i Soknedal er det allerede kommet opp en bomstasjon.

Ny E6 til sommerferien

Nye Veier har frist til 30. juni med å ferdigstille ny E6 mellom Kvål og Melhuskrysset, og det kan dermed blir noen uker der bilistene kjører gratis på nyveien slik tilfellet var for E6 Soknedal.

– Det er mye som må avklares, sier Sølberg og viser til politiske vedtak som må gjøres når det gjelder bompenger fra elbilister og om noen innbyggere skal ha fritak.

I neste uke må for øvrig E6-bilister om natta kjøre på fylkesveien mellom Kvål og Hofstad fordi det skal monteres såkalte variable skilt, kamera og skap. Bomstasjonen er ikke montert ennå, men fundamentene er på plass ifølge Sølberg.

Leveringsproblemer

I vinter har det vært litt roligere i veianlegget når det gjelder anleggsarbeid.

– Vi mener at vi har god kontroll. Det blir en gradvis opptrapping med grunnarbeid og oppfylling, og vi fortsetter med å sette opp viltgjerder. Det har vært litt leveranseproblem på rekkverk, men det er ikke kritisk, sier Sølberg.

Tidligere har Nye Veier hatt utfordringer i form av at utenlandske veiarbeidere ikke kunne reise inn i Norge, og så var det kuldeperioder. Ruglete asfaltdekke på den splitter nye E6-strekninga Kvål sentrum-Skjerdingstad vekket nasjonal oppsikt.

Konstituert prosjektsjef Ole Gunnar Sølberg. Bildet er tatt under seremonien i desember da E6-strekninga Kvål sentrum-Skjerdingstad ble åpnet. Foto: Gunn Heidi Nakrem
Anleggsarbeidet har tatt seg opp etter påske. Her er det anleggsmaskiner ved Hofstadtunnelen som skal få et ekstra tunnelløp. Denne tunnelen er sør for Melhus sentrum. Foto: Gunn Heidi Nakrem

Asfalt og gangvei

Utenfor Søberg blir gammel asfalt frest opp som en forberedelse til firefelts motorvei. Det skal også ifølge Sølberg, settes opp støyskjermer og fylkesveien skal klargjøres. Den siste støpen på taket på Hofstadtunnelen er planlagt utført den første uka i mai ifølge Sølberg.

Ved gamle E6 mellom Kvål sentrum og Skjerdingstad bygger Nye Veier gang- og sykkelvei.

– Der jobber vi når det passer. Det er ingen endelig frist, og jeg er litt usikker på når det blir lagt asfalt og satt opp rekkverk, sier Sølberg.

Sluttdatoen er altså satt til 30. juni, og Sølberg opplyser at det ikke blir åpning av delstrekninger av E6 før den tid.

– Vi åpner alt samtidig. Planen er å ha åpning 30. juni, og jeg regner med at vi rekker det. Det kommer til å bli en åpningsseremoni, og det er ikke avklart tidspunkt eller omfang av denne, sier Sølberg som er fra Gåsbakken.

Nye Veier etablerer også fibertrasé langs E6 ved Brubakkhaugen og Jaktøyen i den nordlige delen av Melhus sentrum, og det kan bli noen trafikale utfordringer på fylkesveg 6612.

Gang- og sykkelveien langs gamle E6 som blir fylkesvei, bygges av Nye Veier. Foto: Gunn Heidi Nakrem
Den første Skjerdingstadbrua måtte rives fordi den var for smal for firefelts motorvei, og dette er den nye brua. Foto: Gunn Heidi Nakrem
E6-strekninga Kvål-Skjerdingstad åpnet i desember. Det gikk ikke lang tid før bilister startet å klage over svært ujevnt asfaltdekke. Foto: Gunn Heidi Nakrem