- Vi har kjøpt fordi vi må prøve å få fart på Midtbyen. Vi ser en del bygg trenger å få gode eiere, som har lyst til å ta vare på dem og rehabilitere dem, sier administrerende direktør Svein Erik Nordbotten i E. C. Dahls Eiendom.

Det er eieren av frisørkjeden H2, Henki Ofstad, som selger bygården som i dag huser en av H2s frisør- og hudpleiesalonger. I tillegg er det hybler som leies ut i bygården. H2 skal fortsatt drive frisør og hudpleie i gården, og Ofstad har inngått en 10-års leiekontrakt med E. C. Dahls Eiendom med mulighet til forlengelse i ytterligere ti år.

- Jeg har drevet med frisørsalonger og hårprodukter i 20 år, og har passert 50 selv også. Det er mye arbeid med en slik gård, og jeg ønsker å trappe ned på arbeidssiden. Jeg har leid av E. C. Dahls Eiendom selv i mange år i Byhaven, og jeg ønsket at de skulle kjøpe den, sier Ofstad.

Vil ikke si prisen

Verken han eller Nordbotten vi si hva som ble prisen på bygården, som er på rundt 1600 kvadratmeter.

- Jeg kan i alle fall ikke si det før jul, da kommer familien til å ønske seg så dyre julegaver, sier Ofstad.

Han kjøpte Thomas Angells gate 5 i 1998 for vel sju millioner kroner.

- Verdistigning har vært særdeles hyggelig, sier Ofstad.

Han forteller at Thomas Angells gate 5 er den eneste gården de frem til nå har eid selv av lokalene som H2 holder til i. I tillegg til i Thomas Angells gate, leier H2-kjeden lokaler av E. C. Dahls Eiendom i kjøpesenteret Byhaven, i Dronningens gate og to lokaler i Mercursenteret.

I kartet kan du se alle Reitans eiendommer i Trondheim sentrum. Informasjonen er hentet fra E. C. Dahls Eiendom, og inkluderer eiendommer eid sammen med andre.

Eier mye av gata

E. C. Dahls Eiendom eier allerede en rekke eiendommer i Thomas Angells gate, og vil gjerne kjøpe mer, forteller Nordbotten.

- Hvis det byr seg en mulighet og prisen er rett, så vil vi det. Vi vil bidra til å styrke Midtbyen, og det mener vi at vi har muskler til. Midtbyen trenger store eiere, som også finansierer julegater, mørketidsbelysning og renhold. De største gårdeierne sørger for at det skjer, sier Nordbotten.

Odd Reitan eier over 60 eiendommer i Midtbyen, og er den klart største private eiendomsbesitteren i Midtbyen. E. C. Dahls Eiendom kjøpte nå gård nummer 5 i Thomas Angells gate, og eier fra før nummer 7, 8, 10b, 12b, 14, 16, 20 og 26 i samme gate.

Odd Reitan lanserte i 2006 Hjerteplanen for Trondheim sentrum. Den inneholder forslag om glassoverbygde gågater, for eksempel i Thomas Angells gate. Men krav knyttet til brannsikkerhet gjorde at politikerne i realiteten sa nei.

Debatt om Midtbyen

Ofstad forteller at H2 har hatt en positiv utvikling i omsetningen i Midtbyen.

- Generelt i Midtbyen har vi hatt en positiv utvikling. Barbershopen i Mercur-senteret og frisørsalongen i Munkegata har hatt en kraftig økning, i Byhaven økte det mye i fjor og i Thomas Angells gate har vi hatt en økning på ti prosent så langt i år, sier Ofstad.

I det siste har det vært en kraftig debatt om å stenge gater i Midtbyen for biltrafikk. Næringsdrivende og gårdeiere har vært opprørt over forslagene, fordi de frykter færre folk og mindre handel i Midtbyen.

Etter et forhandlingsmøte mellom partiene bak Miljøpakken i Trondheim og Sør-Trøndelag fylkeskommune torsdag 9. november, er det klart at bystyret 16. november vil vedta prøvetiltak med gjennomkjøringsforbud for biler i Olav Tryggvasons gate og stengning av ett felt for biler mot sentrum på Bakke Bru fra neste år.

- Parkering i brygger

- Det er ikke et problem at det blir flere gågater i Midtbyen, bare det ikke gjøres slik at sentrum oppleves enda mindre tilgjengelig for folk flest. Målsettingen til både Næringsforeningen og kommunen er å øke omsetningen i Midtbyen. Når vi ser de siste ti årene som helhet, så har den falt. Derfor må man ta seg litt i vare når man planlegger infrastruktur og logistikk, slik at man ikke gjør det verre for de små butikken som driver i Midtbyen, sier Nordbotten.

Ofstad etterlyser en helhetlig plan for biltrafikk og parkering i Midtbyen, utviklet i samarbeid med politikere og næringslivet.

- Jeg tror politikere glemmer at vi er ganske få mennesker i Trondheim, med et ganske kaldt klima. Hvis man ønsker seg et levende sentrum med en kombinasjon av handel, arbeidsplasser og folk som bor, må det legges til rette for det. Reitan sitt forslag om parkering under Olav Tryggvasons gate burde vært gjennomført for lenge siden. Kanskje burde vi også ha revet noen av de gamle bryggene som står og forfaller både i Fjordgata og Kjøpmannsgata, og bygd parkeringshus der, à la Ola Brun Bilhuset? Parkering i nærheten i sentrum og mulighet for tilkomst med bil i Trondheim, er viktig for et levende sentrum. De som tror Trondheim kan overleve som et levende sentrum uten biltrafikk, de må tro på julenissen, sier Ofstad.