Prisene har skutt i været etter sanksjoner mot Russland og russiske firmaer, som følge av Russlands invasjon av Ukraina og krigen der.

Tidligere i mars  ble handelen med nikkel stanset på metall-børsen i London, London Metal Exchange, etter at prisen doblet seg til 100.000 dollar per tonn, ifølge nyhetsbyrået NTB.

Russland er verdens tredje største produsent av metallet som brukes i elbil-batterier og i rustfritt stål.

Mer enn vanlig

På Fosen tjener Bjugn bilopphuggeri på de økte stålprisene. Inntektene fra stålsalg kommer fra biler som det utføres såkalt fragmentering på, hvor bilen fjernes for metall, plast og andre deler.

Under koronakrisen gikk prisene til bunnivå, mens de nå altså har steget til rekordhøyder.

– Vi tjener mer enn vi ville gjort til vanlig. Det er «all time high», det har aldri vært så høyt stålnivå som nå, sier daglig leder Stig Skilleås til Fosna-Folket.

«Cash flow»

Prisene for bilopphuggeren oppdaterer seg en gang i uka, så Skilleås er spent på hvor lenge «ståltoppen» varer.

– Det er ikke realistisk det som skjer nå, så man kan ikke tro at det vedvarer så lenge, sier han.

– Selger dere unna mer nå for å utnytte de høye prisene?

– Nei, vi gjør det stort sett hele tiden for å få «cash flow» gjennom firmaet. Vi vil ikke ha store mengder bil på tomta, vi prøver å levere alt vi kan. Men det skal miljøsaneres og slikt så det er ikke bare å presse de og sende de nedover, sier Skilleås.

Biler på tomta til Bjugn bilopphuggeri. Bildet er tatt i 2020. Foto: Ola Bjerkevoll

Skilleås kan ikke si noe eksakt om hvor mye ekstra de har tjent som følge av prisøkningen på stål.

– Prisen har endret seg mye, den steg med 800 kr per tonn på kort tid, men vi har ikke levert så mye på den perioden. Men prisen akkurat nå er høy, sier han.

Kan gi omsetningshopp

Bjugn bilopphuggeri omsatte for rundt ni millioner kroner i 2021, opplyser den daglige lederen.

Han tror de økte stålprisene kan gi økt omsetning for 2022.

– Ja, hvis de vedvarer, men det er jo ikke sikkert. De kan like godt gå i kjelleren som det gjorde for noen år siden, da gikk det 14 dager fra den var på topp til den var nede på 250 kroner, sier Stig Skilleås.