Professor Øystein Foros ved NHH mener Konkurransetilsynet må gå inn i saken og vurdere konkurranseaspektene med innkjøpsavtalen mellom Bunnpris og Norgesgruppen. Foto: Helge Skodvin

- Det er ikke vanskelig å forstå at Rema reagerer, sier professor Øystein Foros ved Norges Handelshøyskoles institutt for foretaksøkonomi.

- Avtalen kan gjøre at både Norgesgruppen og Bunnpris får bedre innkjøpsbetingelser. I tillegg kan det være et spørsmål om Bunnpris nå vil konkurrere mindre med Norgesgruppen, sier han.

- Vil Konkurransetilsynet måtte gå inn i denne saken?

- Ja, det er opplagt at de må, sier Foros.

Les saken: Lykke bryter med Reitan

Kjemper om 160 mrd.

Som Adresseavisen fortalte mandag har Bunnpris brutt med Rema 1000 og signert innkjøpsavtale med Norgesgruppen, landets største dagligvareaktør. Dermed blir styrkeforholdet mellom de to familiekonsernene, Noresgruppen, eid av Johan Johannson og hans fire barn, og Rema 1000, eid av Reitan-familien, enda større når avtalen trer i kraft i 2017.

Totalmarkedet for norsk dagligvare er på over 160 milliarder kroner. Bunnpris har i dag rundt fire prosent av dette. Norgesgruppen, som alene har rundt 40 prosent markedsandel, vil med Bunnpris-avtalen i hånden representere ca. 44 prosent av salget ut til kundene når de setter seg til forhandlinger med leverandørene. Etter Ica-oppkjøpet har Coop ca. 31 prosent. Rema 1000 sitter igjen med en markedsandel på ca. 25 prosent.

Dét faller ikke i god jord hos Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan. Til Adresseavisen sier han at han ikke har problemer med at Bunnpris velger å samarbeide med andre, men at Norgesgruppens markedsdominans nå blir så stor at Konkurransetilsynet må gripe inn.

Les Adresseavisens store pristest før jul: Nær identiske priser på halve julekurven

Bekymrede leverandører

Leverandørene er også noe skeptisk til Bunnpris-Norgesgruppen-avtalen.

- Vi ser med bekymring på alle endringer som kan redusere konkurransen i dagligvaremarkedet. Vi merker oss at denne avtalen innebærer at den største innkjøperen i markedet blir større, og den minste blir mindre, sier adm.dir. Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

- Vi avventer Konkurransetilsynets vurdering av hvilke konkurransemessige effekter dette vil få, både horisontalt mellom de tre dagligvarekjedene og vertikalt i forhold til distribusjon og leverandører. Vi er glad for at Stortinget har bedt Konkurransetilsynet å utrede konkurransesituasjonen i dagligvaremarkedet. Til syvende og sist er det effekten for forbrukerne som blir avgjørende, sier Hasselgård i en e-post til Adresseavisen.

- På den positive siden merker vi oss at Bunnpris legger vekt på å kunne tilby et bredt sortiment av merkevarer, noe som i seg selv er bra både for konkurransen og for forbrukeren, legger Hasselgård til.

Liker du å lese om økonominyheter fra Midt-Norge? Sjekk ut Økonomiadressa på Facebook og trykk liker for å følge oss!

Bare nesten behandlet før

Ifølge Foros blir denne saken som en bumerang for Konkurransesetilsynet.

- Det blir på en måte en ny runde med en sak tilsynet ikke behandlet ferdig for et par år siden. Da ville Ica Norge og Norgesgruppen inngå innkjøpssamarbeid, men fordi Konkurransetilsynet brukte så lang tid på saken, rakk Ica å vende seg til Coop isteden. Dermed kom det et salg av Ica i veien for en avklaring om innkjøpsavtalen mellom Norgesgruppen og Ica, sier professoren.

Han mener imidlertid tilsynet ga flere signaler om at 2013-saken mellom Norgesgruppen og Ica, ikke ville bli godkjent. Ica hadde en markedsandel på 10–11 prosent da de ville inngå innkjøpsavtale med Norgesgruppen.

- Da fusjonen mellom Coop og Ica ble behandlet, kunne vi lese implisitt ut av tilsynets vedtak, at de ikke ville godkjenne innkjøpssamarbeid mellom Norgesgruppen og Ica. Men det som gjør denne nye saken spennende, er at det er størrelsesforskjell mellom Bunnpris og hvor stor Ica var, og hvordan tilsynet vurderer konkurranseaspektet ved konsentrasjon i innkjøp og distribusjon, sier Foros ved NHH.

Les også: Bunnpris + Rema = sant!

Les også: Rema snapper opp de beste Rimi-butikkene foran nesen på Coop

Les også: Lykke for Reitan

Les også: Nå skjer dette med Ica-butikkene

Les også: Odd Reitan er igjen rikest i Midt-Norge

Les også: Bruker flere hundre millioner på å gjøre Ica til Coop

Les også: Bunnpris først ute med mobilbetaling

Les også: Fra matsvinn til restefest

Les også: Rema og Bunnpris i forhandlinger

Les også: Nytt minusår for Bunnpris