På Kvithyll i Rissa rives stoler, bord, lamper og vegger ut i et rasende tempo fra det som skal bli en av Hurtigrutens nye spydspisser i cruisemarkedet.

Én og en halv måned etter at Noryards Fosen gikk konkurs, har aktiviteten ved verftstomta i Rissa skutt til værs igjen. Det knapt 100 meter lange skipet «Norway Explorer» fyller tørrdokken og er i ferd med å få en solid make over. Selv om skipet kun er seks år gammelt, skal det bygges om totalt innvendig, etterisoleres, forsterkes og oppgraderes betydelig før Hurtigruten døper det om til «MS Spitsbergen» og sender det til arktiske farvann.

Alt skal skje på Rissa-verftet innen utgangen av april. I løpet av neste år skal ytterligere fire skip være bygget om ved verftet.

LES OGSÅ: Arbeiderne på verftet i Rissa må ikke holde igjen ti prosent av lønna likevel

- Betaler spiker for spiker

Hovedløsningen er betalingsmodellen Fosen Yard og Hurtigruten har blitt enige om.

- Det er Hurtigruten som eier skipene, og de betaler i henhold til nedlagte verdier. Slår vi inn en spiker, betaler Hurtigruten når dette er gjort. De betaler spiker for spiker. Dette betyr at vi får dekket både innkjøp og lønnskostnader etter hvert som arbeidet er nedlagt, sier verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard.

Fremgangsmåten er lik den verftet også benyttet da offshorefartøyene Boa Jarl og Boa Bison ble bygget, ifølge Straumsheim.

Ansatte bidrar

Denne gangen har verftet imidlertid tatt grep som gjør at arbeidsstokken tar større del i risikoen i prosjektet. Dette skal bidra til å sikre at prosjektet kommer i mål på budsjett, og helst litt bedre. Ved å tilby kontrakter som gir arbeiderne en del av overskuddet om de ferdigstiller de tre første skipene på færre timer enn det som er budsjettert, og ved å rapportere ukentlig om fremdriften, håper Straumsheim at selskapet blir i stand til å justere tempoet underveis.

Nedsiden for arbeiderne er at hvis skipene ikke blir ferdige i henhold til budsjettet, må de jobbe for halv lønn alle de timene som går over. Ifølge Straumsheim har alle som ble tilbudt kontraktene signert dem.

- Når vi kommer inn i ferje- og cruise-markedet, er det en helt annen konkurranse som møter oss enn innen offshore. Dette blir en viktig test for oss, vi må finne ut hvor gode vi er, sånn at vi kan gi konkurrunasedyktige priser for å vinne nye oppdrag, sier Straumsheim.

De ansatte har også fått tilbud om å gå inn med egne penger i prosjektet.

- Alle har blitt tilbudt å gå inn med inntil 25 000 kroner hver. Vi har fått inn nærmere én million kroner, som var målet. Går vi i overskudd, vil de få utbetalt en del av dette, sier Straumsheim.

Sparebank 1 garanterer

Fosen Yard hadde sterk konkurranse om Hurtigruten-kontrakten. Styreleder Trygve Hegnar i Hurtigruten har tidligere uttalt at det var verft som hadde lavere tilbud, men at de likevel synes det var riktig å velge Fosen Yard. Hurtigrutens konsernsjef sier også at de har fått de riktige garantiene fra Fosen Yard som gjør at Hurtigruten valgte dem.

Ifølge flere kilder Adresseavisen har vært i kontakt med, har Sparebank 1 SMN tilbudt en garanti for byggeprosjektet. Banken har satt opp en garantifasilitet til en ukjent verdi som minsker risikoen for Hurtigruten. Banken sier at de ikke kan kommentere saken overfor Adresseavisen.

I tillegg har Hurtigruten sikret seg retten til selv å benytte verftstomta i Rissa for å bygge om skipene, skulle Fosen Yard mot all formodning ikke klare å ferdigstille dem.

Verftstomta betalt

For å få verftet opp på beina igjen har lokale krefter spilt en særs viktig rolle. Kommunen har garantert for verftstomta, og sagt seg villig til å overta den om de nyopprettede verftsselskapene ikke skulle klare å betale for den. I tillegg har kommunen og selskapet Rissa invest, som delvis er eid av kommunen, gått inn med egenkapital i datterselskapet Fosen Mek Holding, som skal eie tomta.

Tomta, varelageret og driftstilbehøret er nå kjøpt ut av konkursboet, men Straumsheim ønsker foreløpig ikke å si hvor pengene til oppkjøpet kommer fra.

- Vi har fått på plass en midlertidig løsning i påvente av en endelig løsning med for eksempel lokale banker, sier Straumsheim.

De lokale sparebankene, Stadsbygd-, Ørland-, Bjugn- og Åfjord sparebank har foreløpig ingen avtaler med verftet, men er etter det Adresseavisen forstår ikke utelukket når det kommer til å spille en rolle i finansieringen av Hurtigruten-prosjektet.

Her kan du se hvordan de nye Hurtigruten-skipene blir seende ut etter at arbeidene ved Rissa-verftet er ferdige.

Kan få leieavtale med Bjørnevik

I tillegg til verftstomta, eier Fosen Yard også et område i Rissa som heter Frengen. Det var her det opprinnelige verftseventyret i Rissa startet. Verftet bruker ikke området i dag. Skipsreder Ole T. Bjørnevik har tilbudt seg å leie tomta og legge båter som for øyeblikket ikke er i virksomhet i opplag der. Bjørnevik er klar på at han ikke vil gå inn på eiersiden i Fosen Yard.

Straumsheim sier at de ikke har landet på en løsning ennå.

- Utleie av Frengen er en mulighet, men vi må gå gjennom fasilitetene på stedet og se om tomta er egnet for dette, sier han.

Har du sett at Økononomiadressa har fått en ny Facebook-side? Her har du muligheten til å følge med på det som skjer i midtnorsk næringsliv.

Fosen Yard har allerede begynt å hente inn underleverandører til ombyggingen av Hurtigrutens skip. Her demonterer Tord Langeland og Lina Valseth fra Elpro lys i taket og gjør skipet klart til ombygging. Foto: Dan Ågren
Verftsdirektør Anders Straumsheim (t.h.) sammen med Øyvind Kimo som jobber ved verftet. Kimo er med i innredningsavdelingen, som nå holder på å fjerne inventar fra det første Hurtigruten-skipet. Foto: Dan Ågren