– Problemene har forplantet seg til bruktbilmarkedet. Folk kjøper brukt fordi de ikke får tak ny bil. Nå har så mange vendt seg mot bruktmarkedet, at det er leveringsproblemer også der, sier Geir Frode Almås, salgssjef i Witro Bil.

Jubelreise

Siden 2011 har Witro Bil solgt Nissan Leaf. Med fem seter satte Leaf bransjestandarden som familiebil blant elbiler. Selv etter elleve år er Leaf fortsatt en av Norges mest solgte elbiler.

– Det har vært et eventyr. Konkurrenter lo av oss da vi kom med en elektrisk bil. De har vært nødt til å tørke av seg fliret. I dag er det ikke mulig å selge bil uten å ha elbil i utvalget, sier Almås.

foto
Slitesterk: Selv etter elleve år på veien, er Nissan Leaf fortsatt en av de mest solgte bilene i Norge. Det gleder Nissan-forhandler Geir Frode Almås. Foto: Richard Sagen

Nesten bare elbiler

Statistikken gir ham rett. I mange måneder, og i mye av 2021, har salget av rene fossilbiler vært nærmest utradert.

Slitesterk familiebil

Nissan Leaf er ikke lenger helt øverst i statistikken, men den er langt oppe og har vært det i mange år. Bilen som både i pris og fysisk ytre er mer beskjeden enn mange andre elbiler, har sterk appell til store grupper fordi den er praktisk, i tillegg til at den som andre elbiler byr på hyggelige statssubsidier både i innkjøp og bruk. Mars-statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at Nissan Leaf med 38 nyregistreringer var den sjuende mest populære bilen i Trøndelag.

– Styres av tilfeldigheter

Geir Frode Almås mener at de globale produksjonsproblemene som rammer nesten alle bilprodusenter gjør at statistikken over nyregistrerte biler ikke lenger er så relevant.

– Bilsalget styres for tiden av tilfeldigheter og om en leverandør får tak i et parti komponenter eller ikke, sier Almås.

Også krigen i Ukraina påvirker bilproduksjonen. Volkswagen får deler fra en fabrikk i Ukraina, og det fører til trøbbel for den store tyske bilprodusenten.

foto
Nissan: Witro Bil er forhandler i Trøndelag av Nissan-biler. Den japanske bilprodusenten lager mange av bilene som selges i det europeiske markedet ved en fabrikk i England. Foto: Richard Sagen

– Har færre på lager

– Selv har vi for tiden fra tre til seks måneders leveringstid. Vi synes det bør være til å leve med, selv om heller ikke vi lenger kan levere på to dager, slik vi kunne tidligere. Vi har biler på lager, men færre enn normalt. Vi klarer ikke å bygge lager som tidligere, sier Almås.

Nissan Leaf til det europeiske markedet produseres ved en fabrikk i Sunderland i Nord-England.

Hjelper ikke med brukt

Salgssjefen i Witro Bil sier at det ikke hjelper å vurdere brukt bil.

– Det er små lagre der også. At det er lang leveringstid på nye biler har forplantet seg til markedet for brukte biler. Mindre levering av nye biler gir færre innbyttebiler. Markedet for bruktimport har falt det også. Det har sin årsak i at det heller ikke i andre land er like enkelt som det var å finne brukte biler.

foto
Elektrisk: – Konkurrenter lo av oss da vi kom med en elektrisk bil. De har vært nødt til å tørke av seg fliret, sier Geir Frode Almås, salgssjef i Witro Bil. Foto: Richard Sagen

Denne komponenten mangler

– Vil det si at det er et globalt problem at etterspørselen etter bil er større enn tilbudet?

Ja, det er et globalt problem.

– Hvilke komponenter er det for lite av til Nissan Leaf?

– Som mange andre merker, er problemet også for Nissan å skaffe mikrobrikker. Det er den største utfordringen, sier Geir Frode Almås.

Har tredoblet rekkevidden

Siden Nissan Leaf har vært på veiene lenge og har kommet i mange modeller, kan Almås tydelig se hvordan bedre batterier har gjort rekkevidden lengre.

– I den første generasjonen med det største batteriet, kjørte Leafen fra 12 til 15 mil. En bil av den nyeste generasjonen og med den største batteripakken har lett en rekkevidde på over 30 mil. I bytrafikk kan den kjøre 40 mil før batteriet må lades, sier Almås.

Elbilens verste fiende

Han legger til at den praktiske rekkevidden for en elbil påvirkes av utetemperatur, om det er snøslaps, om det er mange bakker og ikke minst av farten.

-Motorveier med fartsgrense på 110 og veier som går opp og ned. Det er elbilens verste fiender. På firefeltsveier med 110, er det sjelden å se vanlige elbiler kjøre i venstre felt. Nesten alle holder seg til høyre, der farten er lavere og rekkevidden dermed blir lengre, sier Almås.

El og ladbar hybrid

Av de 1277 bilene som ble nyregistrert i Trøndelag i mars, var 1081 biler rene elbiler. Det utgjør nesten 85 prosent av totalen, ifølge Opplysningsrådet.

I samme måned ble det nyregistrert 89 ladbare hybridbiler med både batterielektrisk fremdrift og bensinmotor (7 prosent). 39 av bilene hadde dieselmotor (3 prosent), 34 (2,7 prosent) hadde bensinmotor, mens 32 (2,5 prosent) var bensinhybridbiler som ikke kan lades. To biler som ble nyregistrert i mars hadde hybridkombinasjonen dieselmotor og batterielektrisk motor (0,2 prosent).

Tesla på topp

Den amerikanske elbilprodusenten har to modeller helt øverst i nyregistrerings-statistikken for Trøndelag i mars. Aller øverst står Tesla model Y med 236 biler i mars, mens model 3 er nummer to med 102 nyregistreringer. Det betyr at over 26 prosent av bilene som ble nyregistrert i mars er en Tesla fra Elon Musk. Teslaer kommer til landet i rykk og napp. I februar ble det ikke registrert en eneste ny Tesla. Likevel topper det amerikanske bilmerket statistikken også for årets tre første måneder.

På de neste plassene er modeller fra kinesiske Polestar, sørkoreanske Hyundai, Audi fra Tyskland, Nissan fra Japan og Volvo fra Sverige og Kina.

De store nede for telling

Toyota, som kjemper om å være verdens største bilprodusent, dukker opp først på 22. plass over nyregistreringer i Trøndelag i mars, med sin hybridbil Rav 4. Lenge har denne modellen fra Toyota vært den eneste delvis fossildrevne bilen som har hevdet seg blant elbil-modellene.

Volkswagen er tradisjonelt også blant de mestselgende bilene i Norge og i Trøndelag, men i mars dukker den første Volkswagen-modellen opp på tiendeplass.