Slik begynte boligannonsen som gikk som en farsott på sosiale medier i slutten av mars. I sitt forsøk på å selge den nesten 200 kvadratmeter store eneboligen på Våland hadde eiendomsmegleren lånt virkemidler fra poesien og skjønnlitteraturen. Kanskje var det delingen på sosiale medier som gjorde at også Forbrukerombudet fattet interesse for meglerselskapets utradisjonelle salgsmetode.

– Flere viktige opplysninger utelates fra annonsen. Det kan jo hende det var fordi man var vel ivrig etter å gjøre det poetisk og vakkert. Men de kreative grepene hadde nok stått seg selv om man fikk fram det vesentlige også, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til næringslivsavisen E24.

-Utleiedel ikke godkjent

Ombudet reagerer mest på at megleren skriver at boligens utleiedel gir «god og kjærkommen inntekt». Annonsen opplyser samtidig ikke om at det er gjort endringer i planløsningen uten nødvendig godkjenning fra kommunen, ifølge ombudet. Dermed er ikke kjøperen garantert at utleiedelen faktisk kan leies ut, skriver E24.

– Denne opplysningen står først på side 40 i prospektet, og var ikke nevnt i annonsen. Det er jo svært viktig informasjon, for da er det kjøperen som tar risikoen for at dette kommer i stand, sier forbrukerombud Lier Haugseth.

- Ingen ble villedet

Megler Ordin Fikstvedt, som uttaler seg på på vegne av meglerselskapet Proaktiv i Stavanger, sier til E24 at det har «skjedd en menneskelig glipp». Annonsen var kreativ og god, og den ble gjennomgått av en faglig leder før publisering. Den faglige lederen hadde «bemerkninger til forhold det måtte opplyses bedre om». Salgsoppgaven ble derfor endret, men endringene kom ikke med i annonsen, forklarer Fikstvedt til E24.

Vil følge med

Forbrukerombudet mener meglere ofte blir for rosenrøde i sine beskrivelser, og varsler at de vil gå boligannonser nærmere etter i sømmene i tida framover.

– Forbrukere har krav på å kjenne til boligens negative sider også. Det kan være avgjørende for beslutningen om å by millioner av kroner, sier Haugseth til E24.

– Kommer dere til å fortsette med poetiske boligannonser etter dette?

– For å si det sånn, Proaktiv søker alltid å utfordre litt. Hensikten var å lage en tekst folk vil lese. Vi evaluerer dette fortløpende. Men teksten har utrolig mange kvaliteter og en språklig rikdom og beskriver en eiendom på en annen måte enn en standard boligannonse, sier megler Ordin Fikstvedt til Aftenbladet.

Og teksten som har både gledet og provosert kan du lese her.