Hva?

Kapra er navnet på et helelektrisk beltekjøretøy med en motorstabilisert plattform på toppen. Plattformen skal holde sjåføren vannrett i terrenget ved å lese av hvordan setet står i forhold til vater og avansert kode.

Hvem?

Beltekjøretøyet er laget av Smørekoppen Engineering, dette er en gjeng studenter fra Produktutvikling og Produksjon ved NTNU som er opptatt av praktisk ingeniørarbeid. Gruppen er kjent for å bygge ukonvensjonelle kjøretøy og har tidligere bygget en enhjulsmotorsykkel og en luftputebåt. I år er de 25 personer som er med på prosjektet.

Hvorfor?

Det handler om å teste teori i praksis gjennom godt teamarbeid. Studentene bestemmer selv hva som skal lages og de må gjøre alt selv, fra idé og finansiering til sponsorer og bygging. Skoleåret 2015/16 ville de bygge et terrengkjøretøy og syntes en vanlig beltevogn ble for simpelt. Da tok de i tillegg tak i problemstillingen: Hvordan få sjåføren til å sitte i vater?

Hvordan?

Studentene har bygget en maskin, hvor de selv har designer komponentene og også produsert de fleste selv. Alt elektronisk kjøpes og monteres på verkstedet til Institutt for Produksjons- og Kvalitetsteknikk på NTNU. Her har studentene tilgang på alle typer maskiner for å forme metall og koble elektronikk. Gruppen består av både faglærte og ufaglærte og sammen oppnår de ting de ikke trodde var mulig.

Helt i vater: Her er noen av dem som har laget Kapra, fra høyre: Jacob Hayes Vigerust, Tormod Håøy Grue, Håvard Teigen, Morten Aadland Fossmark, Erling Gjeset, Jens Gunnar Slettedal, Peder Moe og Martin Fridheim Auestad.