- Hvor er skiltmannen?

Extra-sjef Håvard Jensen ser seg rundt. Ingen skiltmann i sikte. Jensen spør etter en drill og ber en av de andre som jobber med å oppgradere butikken på Majorstuen i Oslo om å få ned de hvite Rimi-bokstavene fra inngangspartiet, skriver Aftenposten i dag.

Ned skal dem, for et halvt år etter Coop overtok Rimi-butikkene, er det fremdeles mange Ica- og Rimi-skilt på butikker over hele landet og mange kunder har lurt på hvorfor dette ikke skjer fortere.

- I motsetning til Bunnpris bygger vi om alle butikkene vi overtar. Det tar tid når vi skal gjøre det ordentlig. Kundene kommer ikke til å kjenne seg igjen, sier Jensen som også legger til at kundene kommer til å bli positivt overrasket når de kommer inn i butikkene.

- Det ser vi på de butikkene som er ferdige, vi har en voldsom omsetningsøkning og kundetilstrømning, og ligger langt foran det vi hadde regnet med, sier Jensen.

Les også: Norgesgruppen og Reitan er dårligere likt

Les også: Dagligvareslaget på Byåsen

Tapte 15 millioner i uken

Fungerende konsernsjef Geir Inge Stokke poengterer overfor Aftenposten at omstillingen både koster mye og tar tid.

- Vi kommer til å bruke mange 100 millioner på omstilling og investeringer i butikkene. Derfor har vi planlagt med et stort minusresultat i år, sier Stokke.

Han gjør regning med at de først i februar vil være ferdig med alle butikkene. I mellomtiden vil de fortsette å levere ut reklamemagasiner med både Ica og Rimi som avsender.

- Flere lesere har henvendt seg til Aftenposten og spurt hvorfor Coop bruker så lang tid på dette. Ville det ikke være lurt å få endret logoen med en gang?

- Husk at Ica tapte 15 millioner kroner i uken før vi overtok. Det aller viktigste for oss har vært å stoppe tapet. Da må vi gå etter de høyeste kostnadene først. Det er logistikken. Der er vi nå i gang med å legge ned rundt over hele landet, sier Stokke.

Milliardminus

Icas gamle lagre i Narvik og Bryne er lagt ned. I Bergen har de lagt ned Coops lager, men beholdt Icas. Frem til mars neste år skal også lagrene i Arendal, Trondheim og Skårer legges ned.

- Så endrer vi lønns- og it-systemet, vi kutter i innkjøpsavdelingen, markedsavdelingen, ja, vi går gjennom alt og kutter der vi kan. Totalt skal vi hente inn et milliardbeløp i synergieffekt, sier Stokke.

Et milliardbeløp skal også brukes på oppgradering av butikker og restrukturering av Ica. Og det kommer i tillegg til de 2,5 milliardene Coop brukte på å kjøpe Ica.

- I planene vi la før vi kjøpte ICA har vi budsjettert med at vi i 2015 kommer til å få et minusresultat på litt over 1,7 milliarder, sier Stokke før han legger til:

- Så langt ligger vi godt i rute og foran planen.

Butikkene kaster godt av seg

Når Stokke sier «foran planen» mener han at det viser seg at kundene liker det Coop gjør med de gamle Rimi- og Ica-butikkene.

Håvard Jensen, som er sjefen for den ene av profilhusene, Extra, sier at de butikkene som nå er omprofilert viser en vekst på 30 prosent sammenlignet med de gamle Rimi og Ica-butikkene.

- Det er langt foran forventet. Men vi har også noen utfordringer. Særlig i Oslo, sier han.

I hovedstaden har Coop hatt svært få butikker. Med Ica-overtagelsen får de plutselig 40 stykker i byen.

- Vi skal bruke den første tiden til å bli kjent med Oslos befolkning. Og de med oss. Det viser seg at det bare er 7 prosent som svarer at de kjenner til Extra her i byen. Det håper vi å endre nå, sier den optimistiske Extra-sjefen etter en omvisning inne i butikken.

På utsiden er Rimi-skiltet skrudd ned. I det arbeidsfolkene forsøker å kaste det i containeren som står ved siden av inngangen, kommer kjøpmann Netha Nadarajah løpende.

- Nei, nei, vent, ikke kast det. Det skal jeg grave ned i hagen som et minne, sier han som etter 11 år som Rimi-kjøpmann tydeligvis er klar for nytt navn og nye sjefer.