Det bekrefter tidligere personalsjef ved verftet, Reidar Gullesen.

- Mandag skriver vi kontrakter med de første ansatte. Så trappes bemanningen gradvis opp. I løpet av 1–3 uker vil 115–120 av de tidligere ansatte ved verftet være tilbake i jobb, sier Gullesen.

Deler ut prosjektkontrakter

Per i dag har verken Gullesen eller de flere titalls ansatte som jobber med å klargjøre skipet til ombyggingen kontrakt med Fosen Yard. De har så langt jobbet på frivillig basis. Det nyopprettede selskapet Fosen Yard skal bygge om totalt fem skip for Hurtigruten. Kontrakten har en verdi på rundt 550 millioner kroner.

Gullesen opplyser om at de ansatte vil få tilbud om prosjektkontrakter når de kommer på jobb mandag.

- Vi har ikke noe annet å tilby foreløpig, sier Gullesen.

Full fart igjen

Han forteller at når arbeidene på skipet kommer skikkelig i gang, vil det også være flere enn de opptil 120 personene som var ansatt før konkursen til stede på verftstomta.

- I tillegg kommer en del ansatte gjennom entreprisene som deles ut. Det kan også bli behov for innleid arbeidskraft underveis for å ta unna toppene, sier Gullesen.

Foreløpig er den tidligere personalsjefen ikke kjent med at det er delt ut kontrakter til underleverandører. Men Hurtigruten-skipet er nå tatt inn i tørrdokken og det første som skal skje er at inventaret i skipet skal rives ut.

Oppringt torsdag morgen

For de ansatte er dette gode nyheter. De som ble oppsagt etter konkursen i Noryards Fosen etter konkursen 16. oktober i år har frem til nå kunnet heve lønn for én måneds oppsigelsestid via Nav Lønnsgaranti. For disse går oppsigelsestiden imidlertid ut 16. november, altså på mandag.

LES SAKEN: I Rissa jobber de gratis på verftet for å bli klare til Hurtigruten-kontrakten

Tidligere klubbleder ved verftet, Øyvind Kimo, sier at han ble oppringt torsdag morgen og bedt om å møte opp på verftet mandag.

- Det blir spennende å komme tilbake til verftet for å arbeide. Som tidligere klubbleder er jeg også opptatt av hvilke kontrakter vi blir tilbudt. Hvis det blir prosjektkontrakter, som jeg har hørt at det kanskje ligger an til, blir det interessant å høre hvordan det blir mottatt av de ansatte. Det er ikke det beste å slå i bordet med hvis man blant annet skal ha lån i banken. I tillegg er jeg spent på om vi får tariffavtale, sier Kimo.

Gullesen forteller at arbeidet med kontraktene pågår nå og at alt skal være klart til mandag. Han sier at det foreløpig ikke er tatt stilling til om hvorvidt man vil tilby tariffavtale.

En tariffavtale er ifølge Kimo avgjørende for at de ansatte kan forhandle om felles lønnskrav og om rettigheter som er utformet i enkelte særavtaler.

Ikke åpne om eierne

De ansatte som kommer tilbake til verftet blir ansatt i det nyopprettede selskapet Fosen Yard. Onsdag kveld tok selskapet over eierskapet av verftstomta fra selskapet fra Fosen Mek Holding. Det skjedde gjennom at Fosen Yard kjøpte opp aksjene i Fosen Mek Holding.

Hvem som er eiere i Fosen Yard er imidlertid ikke kjent, ut over at Rissa kommune går inn med to millioner, og Rissa Invest går inn med én million kroner. Det har ikke lyktes Adresseavisen å komme i kontakt med verftsdirektør Anders Straumsheim torsdag.

Verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard foran det første av Hurtigrutens skip som skal bygges om. Arbeidet starter på mandag, og når skipet er ferdig får det navnet MS Spitsbergen.