Når været slår til i Ottadalen som lørdag, blir kjøreturen i en praktfull 1941-modell Chevrolet Coupe Special de Luxe som å være i en billedbok med noe av det mest storslåtte som verdens vakreste land har å by på av natur. Grønne dalbunner, fossende elver og stryk, blånende fjell med hvite snøkalotter, og alt toppet av skyfri himmel med gavmild sol. - Å, dette er en opplevelse. Vi kaller det årets vakreste eventyr. Vi har hatt snøbyger under Flåklypa Grand Prix, men denne gangen er alt bare herlig, sier ekteparet fra Saupstad, som deltar i Norges største veterantreff for femtende gang. Bare de to første løpene gikk uten dem. De første årene brukte de en todørs Chevrolet fra 1932, som Bjarne har bygd opp selv. Den er fortsatt i god stand, men de siste årene har ekteparet kjørt sin 1941-modell, som de kjøpte i Canada i begynnelsen av nittiårene. Den hadde vært lakkert og opptrukket i sekstiårene, og Bjarne har gjort lite med den.-Neste år blir jeg kanskje ferdig med restaureringen av en 1959-modell Rover 100, så vi får se hvilken bil vi kommer med da, sier Bjarne, som rundet 70 år søndag.

Motorhistorie

331 biler og motorsykler deltok i årets Flåklypa Grand Prix, blant dem et dusin trønderske ekvipasjer. Kjøretøyene var en parade av motorhistorie med en T-Ford fra 1912 som eldste startende. Starten var som alltid i Lom, og like tradisjonell er turen forbi Aukrust-gården hvor unge Kjell tilbrakte sin barndoms ferier, og opp til Flåklypa. Etter noen mils kjøring på riks- og bygdeveier var innkomsten i Bismo i Skjåk.

Foto: BJARNE VESTMO