På Osterøy utenfor Bergen har Ola Borge et privat bilmuseum som det knapt finnes maken til i dette land. I to haller står spennende biler på rekke og rad, den ene mer eksklusiv enn den andre. Og mellom hallene er verkstedet hvor stadig flere veteraner får tilbake sin tapte skjønnhet.Selv har Borge forkjærlighet for et bilmerke og en bilpioner. Bilmerket er tyske Horch, som laget flotte sportslige limousiner i tredveårene. Pioneren er amerikanske Henry Leland (1843-1932), mannen bak bilmerker som Cadillac og Lincoln, og som Borge mener ikke har fått sin rettmessige plass i bilhistorien.I Borges samling står kong Haakons flotte Lincoln, som han brukte under flukten fra tyskerne i april 1940. Den har faktisk en liten skade fra en stein som løsnet fra en bergvegg under tysk skyting. I NRKs TV-dokumentar nylig om kongens flukt ble det brukt en 1939 Buick, som imidlertid først i 1945 ble tatt inn til Norge av kongefamilien.

Kan alt om Horch

Om Horch kan Borge alt, i alle fall så mye at undertegnede ved selvsyn i Tyskland har skjønt at tyske Horch-entusiaster har stor respekt for nordmannen. Han kjører gjerne Horch selv, for han har to i samlingen sin. En i tipp topp stand, en i urestaurert, men bra stand.Det var den sistnevnte som ble brukt 10. juni 1945, da kronprins Olav og helten fra Hegra Festning i 1940, oberst Reidar Holtermann, ble kjørt gjennom Trondheims gater til enorm jubel fra titusener glade trøndere. Bilen ble kjøpt ny av Tysklands visekonsul Kjell Holm i Ålesund i 1937, rekvirert og brukt av tyskerne på Værnes under krigen, og av Trondheim kommune som representasjonsbil etter krigen. Det ville vært spennende lesning å se en liste over alle som har vært passasjer i denne bilen.

Husker farens bil

Visekonsul Kjell Holms sønn med samme navn er nå 84 år. Han bor i Sveits mesteparten av året, men residerer på praktfulle Sandbu gård i Vågå om sommeren. Her har han av Adresseavisen fått bildene som viser farens tidligere Horch i Trondheim i 1945.- Jeg husker godt denne bilen, men kan ikke finne den i noen av våre familiealbum. Derfor var det moro å få se disse bildene av bilen. Ekstra moro var det at Holtermann var passasjer, for han var min sjef da jeg etter krigen avtjente verneplikten og var stasjonert øverst i Munkegaten. Der så jeg titt og ofte at min fars gamle Horch{rsquo}en var parkert på motsatt side av gaten utenfor rådhuset. Fra før krigen husker jeg bilen som et langt, langt sort beist med knallrødt skinntrekk. Den ble pusset og gnidd på av fars privatsjåfør som hadde to store biler å polere, forteller Holm til Adresseavisen.

Flott stasbil

Den snart 70 år gamle bilen med modellbetegnelsen 853 synes å være i bra stand, men er altså ikke restaurert. Med slike biler blir det alltid et spørsmål om alderens vakre patina i det hele tatt bør fjernes og erstattes av ny lakk og interiør. På den annen side er det bare en fullrestaurert bil som forteller hvor praktfull den var som ny.Ola Borge er ikke sikker på hva han skal gjøre. Kanskje blir det andre som eventuelt må ta jobben med å få bilen klar for bruk igjen. Med kalesje og femliters rekkeåtter er dette en stasbil av første klasse, og bilens historien gjør den enda mer interessant.Tilknytningen til både Værnes og Trondheim kan kanskje friste en velbeslått trønder til å prøve seg?

Staselig: Ola Borges Horch fra 1937 er en staselig bil, med forhistorie både fra Værnes og Trondheim. Foto: Bjarne Vestmo
Svulmende: Ola Borges Cadillac'ene fra femtiårene har svulmende krom i grillen. I Norge ble denne detaljen kalt dagmars, trolig etter en velutstyrt dame. Foto: Bjarne Vestmo
Patina: Skinninteriøret i Horch'en har vakker patina etter slitasje fra mange høytstående bakender. Foto: Bjarne Vestmo
Historisk: Grillen på Horch'en er flott, og viser tilhørigheten til Auto Union. Her var de andre merkene Wanderer, DKW og Audi. August Horch startet begge fabrikkene. Foto: Bjarne Vestmo
Jubel: Kronprins Olav og oberst Reidar Holtermann i Horch'en i Trondheims gater i 1945. I dag står bilen i privat museum på Osterøy. Foto: Jubel: