Uttrykket skrotnissenes konge er brukt i aller beste mening. Kanskje burde vi heller kalle ham museumsbestyrer eller kulturbærer. I alle fall har tusenvis av alskens gjenstander hver og en en historie å fortelle, der de er samlet på Martins barndomshjem, småbruket Nordenget i Skogn. Som for eksempel motorsykkelen han sitter på. Ner-a-car er en amerikansk merkverdighet som det finnes bare én av i Norge og ytterst få av i hele Europa eller for den del i hele verden. Martins far kjøpte denne sykkelen fra tyveårene i 1936. Junior overtok den tretti år senere, og brukte to år og tusen timer på å restaurere den til nystand. Med en totakts, firehesters motor, friksjonsgiring og styrestag på framhjulet ligner den ikke på noen annen tohjuling.

Mercedes-grill

Motorsykkelen fraktes rundt på en spesiallaget tilhenger, som trekkes av en 1962-modell folkevognboble med Mercedes-grill. Forholdsvis oppsiktsvekkende. En brumlende Buick Wildcat fra sekstiårene er søndagsbilen for finkjøring. Ellers mangler han ikke kjøretøy av ymse slag. For eksempel har han 20 traktorer, hvorav mange i brukbar stand. Snart overtar han lånkbyggen Edvin Bakkens samling på 50 traktorer, og planen er å sette opp en bygning på 720 kvm for å få traktorene i hus. Det er Bakken som har restaurert en bitteliten Holder-traktor med totakts dieselmotor, rigget for alminnelig gårdsarbeid til tross for beskjeden størrelse. Den starter ved første forsøk. Gråtasser finnes selvsagt også i traktorsamlingen, dessuten Ford, Porsche, International, ja de fleste av traktormerkene som motoriserte norsk landbruk.

Anleggsmaskiner

Martin Friberg har kjørt bulldozer i mesteparten av yrkeskarrieren, og digre anleggsmaskiner hører naturlig med til samlingen, blant dem en Weserhütte gravemaskin med vaierspill, veihøvel, bulldozere og steinknusere. Her er også 250 motorsager, blant dem den første Jobu fra 1948, et 18-kilos monster som måtte røyne ryggen nesten like mye som håndsaga.Massevis gårdsredskaper finnes her - ploger, potetopptagere, treskeverk. Telefoner og radioer i haugevis, skrivemaskiner, gamle datamaskiner, våpen, et kjøkken fra femtiårene, dampmaskin fra Markabygda Meieri, smie, snekkerverksted, sagbruk, vannkraftturbin, til og med en hestevandring fra 1800-tallet. Stasjonærmotorer, båtmotorer, klær og uniformer, snøscooter - listen er endeløs.

På rekke og rad

Inne på låven står flere gamle biler på rekke og rad, blant dem en bitteliten NSU Prinz, Standard, Austin Ten og en svart Hillmann fra sekstiårene. Den har Martin tenkt å få på veien igjen. Som bilmekaniker hadde han serviceansvaret for denne bilen da den var ny.Vi ser også mopeder, dusinvis par treski, potetsorterer, sekker, aggregat, tyskerting fra krigen, sykler, bensinpumpe, en rød telefonboks, håndkvern med stein fra Kvernsteinfjellet i Selbu, separator, smørkinne . . . Til og med en kuvøse hører med til samlingen. Kjekt å ha.

Trenger hus

- Kjerringa mener det ser mer ut som lager enn museum. Hun hjelper meg forresten mye, det er derfor det tross alt er såpass ryddig. Men vi håper at vi greier å finansiere byggingen av storbygget, da kan vi organisere og sikre alt bedre, sier Martin.

Foto: BJARNE VESTMO
Foto: BJARNE VESTMO
Foto: BJARNE VESTMO
Foto: BJARNE VESTMO
Foto: BJARNE VESTMO
Foto: BJARNE VESTMO