Husker du da crispisalat ble solgt i blomsterpotter i butikken? Produktutviklingen av den kortreiste salaten fra Viken på Frosta, er en av suksessene Rema vil ha flere av.

- Du vet jo hvilken du tar, hvis du har valget mellom «vasket og klar» eller «må skylles før bruk». Så enkelt er det, og ett av elementene som bidrar til at kundene velger lokal mat, sier Inge Johnsen, daglig leder ved Liantunet.

Og Rema vil ha mer av de gode lokalmatproduktene og jobber for å øke andelen lokalmat i hyllene. I Midt-Norge skjer det i tett samarbeid med Liantunet.

Les også hva Ole Robert Reitan sier om Remas motgang: - Jeg har brukt for mye tid på ting som ikke har skapt verdier for oss

Mer unik

- Nå satser vi tyngre på lokalmat som er en del av strategien. Vi er blitt kritisert for å være for kjedelige, bidra til utflating av norsk matkultur. Med dette vil vi gjøre handleopplevelsen i Rema mer unik. Folk vil ha mat som er produsert lokalt, og så er det sunn fornuft å selge maten så nære produsentene som overhodet mulig, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 AS.

Liantunet har ifølge Johnsen utviklet et testsystem de skal jobbe videre med.

- Vi produktutvikler sammen med produsentene og Rema. Vi er med på å finne frem til flere produsenter som skal inn i Remas hyller. De kan starte smått og kanskje selge bare i én butikk akkurat når deres produkt er i sesong, sier Johnsen.

Les også: Rema på lokalmatjakt i Stjørdal

Les også: Mer lam fra Røros inn i Remas hyller

Midt-Norge best

Reitan trekker frem Midt-Norge som den Rema-regionen som er kommet desidert lengst i arbeidet med å få lokalmat ut til kundene. Et viktig poeng, ifølge kjeden, er desentralisert styring for å lykkes med lokalmat.

- Vi skal ikke bli en tung sentral organisasjon. Lokalmat produseres lokalt, selges best lokalt og da må det også styres lokal og regionalt, sier administrerende direktør i Rema Franchise Norge, Jan Frode Johansen.

Sjefen hans, Ole Robert Reitan, påpeker at Rema har 600 butikker som er lokale bedrifter hver for seg.

- Vi den mest lokale dagligvarebedriften i landet, fordi våre butikker drives og eies lokalt. De betaler skatt til sine kommuner og sørger for langsiktige, trygge arbeidsplasser lokalt. Når Rema ute i regionene sørger for å bygge opp sitt sortiment med lokale varer, og er med på å bygge opp den lokale leverandørene, driver vi med noe jeg mener er unikt i norsk dagligvare, sier Reitan.

Les også: Har heller lokale egg enn Urge i hylla på Rema

Merkevarer mindre viktig

Flere endringer, både i Rema, hos lokalmatprodusentene og i markedet, er forklaringen på at lokalmat er blitt viktigere for lavpriskjeden.

I Norge har kundene tradisjonelt hatt særlig sterk merkevarelojalitet. Det var også en av grunnene til at den tyske dagligvaregiganten Lidl ikke lyktes i det norske markedet rundt midten av 2000-tallet.

- Merkevarene representerer nå, for mange forbrukere, en mangel på mangfold. Det er mer spennende å finne en olivenolje med håndskrevet etikett enn den plastflaska det selges en million av, sier han.

Spise bedre

Rema 1000 Norge har foreløpig ikke konkretisert målet for lokalmat, for eksempel i andel av omsetning eller volum.

- Vi kan ikke være mer konkrete. Nå må vi utvikle dette sakte, men sikkert, sånn at dette blir bærekraftig og skikkelig. Så får den andelen bli så stor som overhodet mulig. Hvis det finnes ting som produseres i Midt-Norge som bør selges i Midt-Norge, så er det faktisk fordelaktig på alle vis, sier Reitan.

- Bryter lokalmatstrategien med Remas prisstrategi?

- Nei, på ingen måte. Det finnes ingen fornuftig grunn til at mat som produseres nær utsalgssted skal være dyrere enn mat produsert langt unna. I tillegg har pris for meg alltid handlet om holdninger. Siden vi startet den store kvalitetsreformen i Rema fra starten på 2000-tallet, har vi klart å senke kostnadene.

- Målet er ikke at folk skal bruke mer penger på mat, men at de spiser bedre mat, sier han.

Les også: Det her veit Æ, Trumf og Coop om dæ

Les også: Kan bli vinnerne hos Rema, men holdes på pinebenken

Les også: Katastrofe-februar for Rema 1000

Les også: Øl fra Austmann og To Tårn kastet ut av Rema

Les også: Rekordår for Rema i Danmark

Les også: Nå har Rema avslørt hva Æ er

Les også: Lerum syltetøy, Knorrs sauser og Ajax forsvinner fra Rema

Les også: Coca-Cola permitterer ansatte etter Rema-kutt

Les også: Rema skviser ut Kims, vil heller selge Maarud

Les også: Tøft Rema-år er bakteppe for «Æ»

Les også: Flere Rema-kjøpmenn i pluss

Les også: Remas bestevenn-strategi: Vil gi deg færre merker å velge mellom

Inge Johnsen, kokk og daglig leder ved Liantunet, skal samarbeide tettere med Rema for å nå målet «lokalmat på hvermannsens fat». Foto: Morten Antonsen, Adresseavisen