- Alle innsatsvarene vi bruker i produksjonen kommer fra utlandet. Vi er derfor litt følsomme for den norske krona, når alle råvarene skal kjøpes i utlandet, sier daglig leder og eier av Mascot Høie, Morten Berg.

Bedriften som ligger på Brekstad på Fosen produserer dyner og puter. I fjor omsatte Mascot Høie for 249 millioner kroner, og det er 16,5 millioner mer enn i 2013. Samtidig ble overskuddet redusert. Resultatet før skatt endte på 14 millioner kroner, vel seks millioner dårligere enn i 2013.

Tjener mindre per pute

Berg forklarer lavere overskudd med at krona er kraftig svekket både mot amerikanske dollar og euro. For å øke fortjenesten, øker de derfor produksjonen.

- Når vi ser at bruttofortjenesten på produktene går ned og vi har ledig produksjonskapasitet, så øker vi produksjonen. Vi fortsetter derfor å øke produksjonen, og regner med at den øker med rundt 30 millioner i år. Men om det gir et driftsresultat som i fjor, er jeg litt usikker på, sier Berg.

Mascot Høie har rundt 110 ansatte, og de fleste jobber på Brekstad hvor produksjonen av dyner og puter skjer. I tillegg har bedriften en avdeling i Trondheim som blant annet jobber med design, og 10-12 ansatte andre steder som driver med salg. Produksjonen av sengetøy skjer i utlandet, men design av sengesett og pledd gjøres i Trondheim.

Den største andelen av produksjonen selges her i landet. Det største eksportmarkedet er Sverige, men Mascot Høie eksporterer også til land som Danmark, Finland, Island, Polen og Tsjekkia.

Oppkjøp i Litauen

I desember i fjor kjøpte Mascot Høie opp dyneprodusenten Thermotextile UAB i Litauen.

- Det norske kostnadsnivået gjør at en del produkter ikke kan produseres i Norge. For å være totalleverandør og kunne levere billigst, har vi tatt over bedriften i Litauen. Det gjelder først og fremst produkter som vi leverer sentralt i Europa. Det er produkter som er følsomme for transportkostnader, og vi sparer med det en del frakt, sier Berg.

- Ekstremt stabil arbeidskraft

Mange produksjonsbedrifter som Mascot Høie har flyttet ut produksjonen sin til land med lavere kostnads- og lønnsnivå enn Norge. Det er to grunner til at bedriften fortsatt kan produsere puter og dyner på Brekstad, forteller Berg.

- Automatisering og ekstremt stabil arbeidskraft er nøkkelen vår. Så lenge lavkostland gjør det på gamlemåten, greier vi å konkurrere. De automatiserer også, etter hvert som lønna i lavkostlandene går opp. Men Kina er den største konkurrenten, sier Berg.

Han viser til at transporten av produktene er billigere fra Kina fordi den går med båt, mens transporten i Europa går med bil.

Satser på Høie

Mascot Berg Tekstil kjøpte opp sengetøyprodusenten Høie i 1999. Berg forteller at de markedsfører produktene mer og mer under merkevaren Høie.

- Det koster for mye å markedsføre flere merkevarer. Høie er den mest kjente av våre, og derfor investerer vi ikke i andre merkevarer enn Høie, sier Berg.

Årsregnskap
Mascot Høie AS
Mill. kroner20142013Endringi prosent
Inntekter248,8232,37
Driftsres.21,2211
Res. før skatt1420,1-