30 ansatte jobber ved Proservs avdeling for havbunnsteknologi i Strandveien 43, som vil lede arbeidet på Yme-kontrakten.

Avtalen er verdt 45 millioner kroner, og avdelingens leder Tore Erntsen sier at rundt halvparten av de ansatte vil jobbe med prosjektet.

- Dette er en gladnyhet for oss, for det har vært noen traurige år, sier Erntsen, med tanke på den kraftige nedturen i oljebransjen etter oljeprisfallet i 2014.

Opptur: Tore Erntsen leder Proservs avdeling for havbunnsteknologi i Trondheim. Foto: Proserv

Gjenoppliving

Lisenseierne i Yme-feltet tok tidligere i fjor høst beslutningen om å bygge ut feltet, etter at oljeselskapet Okea i Trondheim tidligere hadde lansert planene om å gjenopplive utbyggingen.

Et tidligere forsøk på å bygge ut feltet endte opp som en av Norges største industriskandaler, der plattformen på feltet ble vraket før den ble tatt i bruk.

Nå skal feltet bygges ut med en såkalt

oppjekkbar plattform med bore- og prosessanlegg

. Proserv skal i første omgang oppgradere det eksisterende kontrollsystemet for utstyret på havbunnen, med mål om øke levetiden utover den opprinnelige planen.

Rigg: Yme-eierne leier den oppjekkbare riggen «Maersk Inspirer» i ti år. Foto: Maersk Drilling

Lokale leverandører

Selskapet skal designere og produsere utstyret som skal stå både plattformen og riggen. Tore Erntsen sier at prosjektet vil ledes fra Trondheim, og at de også vil bruke lokale leverandører.

Han sier at Fosen-bedriften CNC Produkter skal levere mekaniske løsninger, mens Simpro på Løkken skal lage elektronikken. I tillegg skal Norsk Coating i Rissa stå for overflatebehandling.

Erntsen sier at de allerede har begynt arbeidet med prosjektet, og at de vil pågå i en toårsperiode.

Utvikling

Proservs hovedkontor i Norge ligger i Stavanger, mens avdelingen i Trondheim både jobber med utvikling av nye produkter og levering av prosjekter. Erntsen sier at avdelingen i Trondheim klarte seg unna nedbemanninger under oljenedturen på grunn av at de også jobber med utvikling. Nå merker de også at interessen hos kundene tar seg opp.

- I stedet for at vi må rundt og banke på dørene, så tar de kontakt med oss igjen, sier Erntsen.

Tidligere har Kværner Verdal fått en kontrakt på 70 millioner kroner på den nye Yme-utbyggingen.