Den mest verdifulle merkevaren i både verdi og forbrukertillit er Toyota. Det slår en rykende fersk undersøkelse fast. I den årlig listen for BrandZ Top 100 Most Valuabe Global Brands går riktignok Volkswagen forbi Toyota som verdens største bilprodusent, men styrken til merkenavnet Toyota står fortsatt til gull.

Den japanske bilmakeren nyter godt av stor kundetilfredshet, tillit fra forbrukerne og navnegjennkjennig på de aller fleste markeder i verden.

Øker med fem prosent

Selskapets verdi anslåes nå til 29,9 milliarder kroner. En økning på fem prosent fra i fjor. Toyota har i årevis vært en av storselgerne på bilmarkedet her i Norge. Først i de siste år  har den japanske bilprodusenten tatt stadig størrre andeler av det amerikanske markedet. Et marked som tradisjonelt har kjøpt amerikansk-produsert biler og av typen SUV og Pickup. Med Toyotas stadig mer imponerende porteføje på SUV-markedet har nå også USA for alvor fått øynene opp for den japanske bilprodusenten.

Stor troverdighet

Toyotas produkter ansees av forbrukerne til å være et selskap med et skyhøyt ambisjonsnivå. Både innovasjon og kundeservice trekkes fram når forbrukerne blir spurt om selskapets troverdighetsnivå.

Også Tesla gjør det stadig bedre på listen over kundetilfredshet, tillit og merkevareverdi. Det var først for to år siden av Tesla ble med på topp 10 -listen, og de er nå på åttende plass.

Tungt for Volkswagen

Volkswagen, derimot, sliter i motbakke. Etter dieselgate-skandalen for tre år siden har selskapet måtte jobbe hardt for å vinne tilbake tilliten fra kundene. Det kan se ut som om det er på gli, men selskapet må likevel finne seg i en tiendeplass på listen, langt bak produsenter som både Honda og Ford.

Topp 10: Verdens mest verdifulle bilmerker

1. Toyota 29,9 milliarder

2. Mercedes 25,68 milliarder

3. BMW 25,62 milliarder

4. Ford 12,74 milliarder

5. Honda 12,70 milliarder

6. Nissan 11,4 milliarder

7. Audi 9,6 milliarder

8. Tesla 9,2 milliarder

9. Suzuki 6,3 milliarder

10. Volkswagen 5,9 milliarder