Erik Hagen i Viking Venture besøker #Oppdraget. Han mener den største utfordringen for nyskaping i Trondheim er mangel på internasjonal, kommersiell erfaring. Foto: Kim Nygård

Målet til næringslivet i Trondheim er å doble antallet teknologibedrifter innen 2025. Men hvordan står det egentlig til? Her er svaret til elleve utvalgte mennesker som burde vite hva de snakker om. De har svart på to spørsmål:

Hva er den største utfordringen for nyskaping i Trondheim?

Hvordan kan vi løse utfordringen?

Her kan du lese alt om oppdrag gründer

Ellen Barkost

Student Entrepenørskolen og leder av Spark, NTNU

1. Veldig mye fungerer og jeg vil helst snakke om det som er bra. På NTNU har vi nå fått på plass et økosystem med NTNU Start og NTNU Spark som mobiliserer og engasjerer studentene til å sette i gang egne bedrifter.

2. Vi mangler en spesialisert akselrator i Trondheim. Det er et program der du får spesialisert hjelp for å få til resultater av ideene dine.

Sivert Bjørnstad

Stortingsrepresentant (Frp)

Stortingsrepresentant Sivert Bjørnstad (Frp)

1. Den største utfordringen er mangel på kapital. Samspillet mellom privat og statlig kapital fungerer for dårlig. Gode trønderske kapitalister velger altfor tradisjonelt, de velger sikre investeringsobjekt som eiendom og glemmer det som kan redde verden. Trønderske kapitalister burde investere for å redde verden i større grad enn i dag.

2. En enkel løsning er insentiver for å få på plass risikovillig kapital. Vi ønsker skattelette for dem som investerer i bedrifter i etableringsfasen. Slike investorer tar en risiko og vi må lage insentiver for at det skal bli mer fristende. Jeg kan tenke meg en ordning som i England der det er 50 prosent skattereduksjon.

Roger Sørheim

Professor og leder for NTNUs entreprenørskole

Roger Sørheim

1. Kanskje bør vi ha noe annet enn de tradisjonelle inkubatorene, og vi må bruke ressurser på å styrke initiativene vi allerede har. Dessuten er kapital fremdeles en utfordring.

2. Vi må si klart ifra til våre politikere om at dette er et problem. Det private og det offentlige må gå sammen om ordninger som kan føre til nyskaping. Dersom man klarer å få på plass privat kapital, så bør det også utløse offentlig støtte. Skattelette til de som gjør en investering i kunnskapsbedrifter med vekstpotensial, kan også være et godt virkemiddel - gjerne også  innskjerping av skatteregime på mer passive investeringer som eiendom.

Frank Norbeck

Leder for Ungt Entreprenørskap i Trøndelag

Frank Norbeck, Leder for Ungt Entreprenørskap i Trøndelag

1. Vi har fortsatt ikke satt i system hvordan vi kan trene våre unge til å bli innovatører. Vi må ruste dem til å bli vinnere i morgendagens marked hvor omstillingskompetanse er helt essensielt. Entreprenørskap må komme inn i læreplanen, og det tror jeg vil skje ved neste korsvei.

2. Skoleeiere, rektorer og foreldre må heie enda mer på lærere som tør å jobbe med elevbedrifter og som går foran med et godt eksempel. Ungdommer må lære seg å mestre og feile i et kontrollert miljø. Vi trenger flere skoler som tilbyr entreprenørskap som studium.

Siv Jensen

Finansminister (Frp)

1. Dette er jo et sterkt miljø som kan hente synergier fra hverandre. Trondheim har et godt cluster med mye teknologikompetanse. Her er det mye kapital tilgjengelig og ikke minst NTNU som et kjempeframoverlent teknologimiljø. Jeg ser først og fremst muligheter og ikke så mange utfordringer.

2. Vi gjør allerede mye med det. Vi har etablert flere såkornfond. Vi gjør endringer i skattesystemet, og vi gir reduksjoner i skattenivået som selvsagt bidrar til å tiltrekke mer kapital, også til oppstartsbedrifter. Vi gjør også regelendringer som skal bidra til at de gode ideene raskere finner veien til kapital. Vi jobber også få selskapsskatten ned på et konkurransedyktig nivår. Norge ligger langt unna sammenlignbare land. Vi skal ned mot 22 prosent selskapsskatt og kanskje lenger ned hvis det er nødvendig.

Her er sju steg du må gjennom for å blir gründer

Erik Hagen

Partner i Viking Venture

Erik Hagen ,Viking Venture

1. Det er tilgang til folk som har relevant kommersiell internasjonal erfaring. Selskapene trenger gode folk for å lykkes internasjonalt.

2. Vi må bli flinkere til å gjenbruke alle de som har fått internasjonal erfaring i nye selskaper og trekke dyktige folk med kommersiell erfaring, gjerne fra utlandet, til vår region.

Herbjørn Skjervold

Leder i fagråd for kommersialisering av teknologi i næringsforeningen og partner i Proventure

Herbjørn Skjørvold er leder i fagråd for kommersialisering av teknologi i næringsrforeningen og partner i Proventure

1. Det største problemet i Trondheim er at vi er for svake på kommersialisering av teknologi. Det kan vedtas skatteinsitamenter mot forretningsengler og nye virkemidler av staten, men det er ikke mulig å vedta kommersialiseringskompetanse. Til det trengs utvikling, utvikling, utvikling.

2. Vi må bli enda bedre på å kommersialisere teknologi. Derfor lager vi et klyngeprosjekt for å kommersialisere teknologi. Vi ønsker å kombinere teknologikompetansen på Gløshaugen med for eksempel kongsbergmiljøet som er steingode på å lage produkter som lykkes på et globalt marked. Vi jobber også med et masterprogram i kommersialisering for etablerte gründere.

Victor Kleive

Gründer av Inbovi som har spesialisert seg på videoer i boligannonser

1. Kunnskapen rundt hvordan man starter et selskap må økes. Selv om man sitter på Work-Work eller Digs så må man tilegne seg kunnskap på egen hånd. Det er mange som ikke tør å sette ideen ut i verden fordi de vet for lite om å skape et selskap. Å søke til Innovasjon Norge kan ta for lang tid, og det er en utfordring at man kjemper mot tiden,

2. Det kan ikke være så mye tabu rundt dette å drive med gründerskap. Det må være lov at man går under og på trynet. Jeg føler nå at man blir møtt med en «hva var det jeg sa»-holdning. Det ville vært enklere å sette en idé ut i verden hvis ikke alle hadde ventet på at du skulle dumme deg ut.

Vigdis Harsvik

Direktør Innovasjon Norge i Sør-Trøndelag

Vigdis Harsvik i Innovasjon Norge

1. Den største utfordringen for nyskaping er manglende markedsorientering hos gründerne. For mange er for opptatt av produktet sitt og for lite opptatt av at det må finnes kunder som vil kjøpe det.

2. Vi må få opp bevisstheten om markedet. Gründerne må tidlig teste produktet sitt på potensielle kunder. Vi trenger også bedre koblinger mellom gründere og markedet.

Sigve Brekke

Konsernsjef, Telenor

1. Verken i Norge eller Trondheim klarer vi å pare alle beina, rett og slett. Det står fire like viktige aktører bak en nyskapning, det er næringslivet, utdanningsinsitusjonene, forskningsinstitusjonene og det offentlige. Vi har et stykke å gå når det kommer til samspillet mellom disse fire. Dette samspillet er de langt bedre på både i Sverige og Finland. Da Norge oppdaget oljen ble det en suksess fordi alle samarbeidet, det samme ser vi ikke i dag når landet må omstilles.

2. Vi må finne tilbake til dugnadsånden vi hadde da vi fant oljen.

Marek Jasinski

Kommunalråd, Arbeiderpartiet i Trondheim

1. Den største utfordringen er tilgang på kapital og kompetanse. Spesielt for gründere i produktutviklingsfasen opplever tilgang på kapital som en stor utfordring.

2. Vi må bli enda dyktigere på å koble private investorer og kompetansen som finnes i næringslivet, opp mot gründermiljøet. Derfor er møtesteder som Technoport så viktige. I tillegg må vi snakke opp det å investere i gründerbedrifter. Trondheim kommune kan også spille en viktig rolle her ved å eksempelvis være pilotkunde for lokale oppstartsbedrifter. Trondheim er kjent som teknologihovedstaden og har alle forutsetninger for å bli gründerhovedstaden også.